BonusCoin Banner

Isnin, November 26, 2012

Demi masa

"Demi masa, sesungguhnya manusia berada dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman & mengerjakan kebaikan serta saling berpesan (menasihati) untuk kebenaran & saling menasihati dengan kesabaran." [Al-Asr (103): 1-3]

Kita sebagai umat Islam sepatutnya menghargai masa. Kita patut lebih terdidik dengan kepentingan masa. Tapi... Apa yang sebenarnya berlaku? Negara Islam ku sendiri begitu payah menghormati dan menghargai masa.

Benarlah Al-Quran itu diturunkan sebagai panduan dan pedoman. Sebagai satu cara hidup. Kerana kita terlalu leka dalam angan-angan. Leka dengan nikmat dinia.

Sepanjang kehidupan aku di bumi Austria. Salah satu Apps musti ada ialah Qando. Apps Qando ini merupakan Apps untuk pengguna pengangkutan awam di Austria. Dari apps ini, kita boleh merancang perjalanan. Kata manusia sebelum ini "Gagal merancang merupakan perancangan untuk gagal".

Apa yang menarik Apps Qando ini ialah? Ketepatan waktu perjalanan bagi pengangkutan awam. Setakat ini, hampir 99% tepat. Kalau di sistem tulis bas sampai 9:47 malam. Tepat 9:47 terpacul bas di depan.

Hendak menjayakannya bukanlah mudah. Memerlukan komitmen oleh semua. Sudah beberapa peristiwa aku lalui, pemandu bas tidak menunggu penumpang. Kalau tunggu pun, mesti dia yakin yang perhentian seterusnya akan tiba tepat pada waktunya. Dan peristiwa-peristiwa ini telah membuatkan rakyat bertambah perihatin dengan masa. Malah rakyat lebih menghormati dan menghargai satu sama lain.

Al maklumlah, bilamana setiap unit menghormati masa. Seluruh sistem akan berlangsung dengan sempurna.

Lupa

Arghhh... Nampak sangat aku dah tua. Atau kehidupan yang mudah ni telah menjadikan pemikiran kurang kritikal.

Pagi ini ke VIE (Lapangan Terbang Antarabangsa Vienna). Tujuan menyambut kedatangan beberapa warga Malaysia yang akan menghadiri kursus.

Pergi awal dengan niat nak lepak di Airport sambil minum kopi. Lagi 4 km nak sampai hati tergerak nak check beg duit. TERTINGGAL kat rumah. Park 1 jam €3.50, bongkar-bongkar kereta cuma boleh kumpul €2.80. Tunggu dalam kereta ajelah jawabnya.

Khamis, November 15, 2012

AES kedua

13 bulan memandu kat Austria rupanya, syukur Alhamdulillah atas nikmatNya. Terus terang bagitau, cara memandu Malaysia memang tak boleh di terapkan di Austria. Suasana dan persekitaran Malaysia memang kelam kabut. Semua perkara nak cepat, baik dari belajar, bekerja, berehat... Semua nak cepat. Sampai kita tak dapat mengecapi nikmat dunia kurniaanNya.

Berbeza duduk di tempat orang. Dapat belajar mengecapi pemberian Allah swr. Dengan konsep hidup sederhana, tidak di didik mengejar harta dunia dsb. Kadang-kadang terfikir juga, kenapa konsep negara Islam susah nak jual...

Pagi ni dapat surat saman. Saman laju dari Graz. Ni saman laju kedua di bumi orang. Terbang €50, dekat RM200 tu... Bila ingat balik, kat Malaysia pun setahun satu gak kena saman laju ni. RM300 lagi...

Jadi beringatlah...

Ahad, November 04, 2012

Sediakan payung sebelum hujan

Amacam? Ada simpanan tak? Banyak orang kita takde simpanan. Bukan nak salahkan mereka, mungkin sebab utama memang tak cukup pendapatan rakyat Malaysia.

Aku pun sama je, paling payah nak simpan duit. Boleh kata habis je manjang duit gaji. Dapat 1,500 pun tak cukup. Dapat 10,000 pun tak cukup. Betullah kata peribahasa, besar periuk, besarlah keraknya. Masa gaji 1,500 selalu bagitau kalau dapat 2,000 cukuplah. Bila dah dapat 2,000 tak cukup gak. Doa dapat 2,500 dan seterusnyalah. Sampai bila pun tak cukup.

Jadi, apa aku buat? Cara aku senang je, gaji masuk dah siap-siap potong untuk simpanan. Boleh kata, lepas setahun kerja gaji yang dapat untuk belanja dan berbajet cuma 70% je. Lagi 30% dah siap-siap potong untuk simpanan. Masa mula memang payah, asyik pergi bank dan keluarkan duit simpan. Nasib baik terus simpan ke bank yang takde kad, kena keluar ikut buku. Memang payah dan leceh sikit, lama-lama boleh adapt dan kami boleh berbelanja dengan apa yang ada ditangan. Alhamdulillah adalah simpanan sikit.

Banyak gunanya ada simpanan nih. Biarlah sikit mana pun. Insya-Allah bila sesak-sesak adalah sikit simpanan memringankan beban.

Sabtu, November 03, 2012

Aku terima nikahnya

Semalam jejalan dalam web sambil cari-cari cerita Malaysia baru. Dan akhirnya aku sedut cerita "aku terima nikahnya" lakonan Nora Danish dan Adi Putra.

Bagitau 'setengah aku' dan dia cakap ni cerita baru. Dalam internet dah lebih seminggu ada rasanya. Jadi, pawagam keluarga petang sabtu ini ialah "aku terima nikahnya".

Kenapalah cerita ini tak ada menarik perhatian aku bila bermuka buku dan berjalan. Selepas 10 minit tonton, dah boleh tau matlamat cerita. Yang penting disini ialah menjual nama Adi Putra dan Nora Danish. 'Setengah aku' bagitau disebabkan cerita ni, Adi Putra hampir berpisah dengan isteri dia. Dan aku memang tak nafikan.

Susah nak terima dek akal bila mana filem Malaysia, pelakon Malaysia, produksi Malaysia cuba menghasilkan adegan-adegan romantik ala Hollywood.

Negara Islam tu... Dan yang penting pelakon Islam. Adakah aku ni kira kategori kolot?

Rabu, Oktober 31, 2012

Adam dan Hawa

Akhirnya tengok gak aku cerita Adam dan Hawa. Rabu minggu lepas marathon 30 episod. Semalam habiskan lagi 6 episod. Semua sekali ada 80 episod katanya. Ada ke keinginan nak tengok sampai habis? Wallahuallam.

Am dan AinKenapa aku boleh terjebak? Sebab mudah, 'setengah aku' memang kipas susah mati Aaron Aziz. Disebabkan ada En Aaron berlakon jadi dia tengok. Lepas tu beli novel dia.

Cerita ni di buat berdasarkan novel terlaris. Kisah ego manusia, ego sehingga tidak berpaksikan kepada Iman. Kisah seorang wanita yang teraniaya, terpaksa berkahwin setelah ditangkap khalwat. Kemudian dia lari . Suaminya setia menunggu beberapa tahun lamanya sehinggalah mereka bertemu kembali. Suaminya yang di kategorikan jejaka idaman Malaya tetap setia menunggu.

Setakat episod ke 36 yang aku dapat tonton, aku cukup menyampah dengan watak Hawa. Seorang wanita yang kononnya baik dan dari kampung. Satu tanggapan melayu kuno. Dari kampung mesti baik. Tanggapan yang menjerar mereka dari kampung, menjadikan mereka ego dan merasakan syurga adalah ketetapan buat mereka.

Hmmm... Ada lagi lebih 40 episod. Adalah drama Malaysia yang boleh layan di bumi Eropah sini. Lepas ni nak layan cerita 'Keluarga Iskandar' lak

Jumaat, Oktober 26, 2012

Cuti musim luruh 2012 - hari 1

Lama tak bercuti dengan keluarga. Cuti musim panas lalu sibuk dengan berpuasa dan pindah rumah. Tak dapat nak merancang bercuti. Di kesempatan cuti musim luruh tahun ni, kami sekeluarga bercadang ke Klagenfurt, Austria dan Venice, Itali.

Alhamdulillah, sekolah cuti seminggu setengah. Pejabat UN pula cuti 25 & 26 Oktober 2012. 25 cuti Austria dan 26 cuti sambutan Aidiladha. Lebih kurang 4 hari kami sekeluarga bercuti.

Pagi ini lebih kurang jam 9 pagi kami bertolak ke Arriach, Austria. Tempat menginap dah ditempah melalui emel. Kami tempah Apartmen di kawasan pergunungan Alps di Arriach. Jarak dari rumah lebih kurang 370 km atau 5 jam perjalanan.

Seronoknya, ini kawasan pergunungan. Sejuk dan nyaman, kawasan perkampungan. Kalau musim sejuk memang menarik. Dari bilik cuma 8 minit berjalan ke kawasan bermain ski. Di sekitar penuh dengan kawasan-kawasan ternakan.

Sampai ke apartmen dalam jam 1 petang. Berehat sekejap dan kami sekeluarga keluar berjalan ke kawasan sekitar. Seronok dapat ber'hiking' di kawasan hutan pergunungan. Suhu 8 darjah C tidak terasa. Seronok mengamati dan menghayati pemandangan bumi ciptaan Illahi. Hampir 2 jam jugalah kami berjalan.

Di apartmen disediakan dapur dan perkakas memasak. Bahan-bahan semua telah kami bawa. Kami sepatutnya singgah Hofer, sebelum terus ke apartmen. Sepatutnya beli bekalan telur dan susu untuk sarapan pagi esok. Jauhnya ke pekan terdekat dalam 20 km.

Insya-Allah esok kami ke Minimundus.

Pusing-pusing kawasan sekitar apartmen
Aku dan mem
Hiking di Wurzelpark Arriach
Hiking

Rabu, Oktober 10, 2012

Laman Mukabuku


Hari ni memang terasa nak kemaskini laman mukabuku aku. Jarang-jarang guna macbook tengok FB. Biasanya guna iphone dan ipad pun jarang guna untuk FB. Mulanya cari beberapa gambar kat pakcik google. Banyak gambar-gambar menarik, dan aku pilih gambar-gambar koleksi Star Trek yang ada di sekitar rumah.

Minggu depan ada Destination Star Trek London, sayang tak dapat nak singgah. Insya-Allah kalau ada rezeki tahun-tahun mendatang boleh pergi.




Isnin, September 24, 2012

Mencari iPhone

Sepanjang hari mencari iphone Nuqman. Almaklumlah, cuti hujung minggu iphone semua campak ntah mana. Kalau hari sekolah, balik terus letak atas meja.

Nuqman macam biasa, bila tanya iphone dah bawa ke tidak, dia jawab dah ada dalam beg. Cari dalam beg takde. Ingat dah kena rembat. Jadi balik rumah buka icloud dan tekan butang "Find my iphone". Disebabkan tak boleh cari, sebab off. Jadi boleh set makluman dan kunci iphone. Kita juga boleh terus padam data dalam iphone.

Alhamdulillah, jumpa gak iphone. Tersorok kat katil bilik. Bila hidupkan, automatik dapat makluman dan emel kat mana iphone tu. Punyalah terperinci, sampai lokasi rumah pun dia bagitau. Bahaya gak nih.

Selasa, September 18, 2012

Berhati-hati

Jumpa poster promosi FB di india. Sungguh menarik. Dalam masa sibuk melayan FB memang kita selalu terlepas pandang perbuatan kita. Ini bagus untuk mengenali perwatakan seseorang sebenarnya. Dalam psikologi, kaedah mengenali diri adalah dengan merekod perkara pertama yang terlintas di fikiran. Itulah sebabnya ujian-ujian psikologi tak perlu masa lama. Kita hanya menjawap apa yang terlintas dan tidak merujuk atas semak balik.

Setiap manusia itu unik, jadi belajarlah terima keunikan setiap di sekeliling kita. Itu sebab kita di suruh usnuzon atau bersangka baik. Bukan mudah nak latih pemikiran kita bersangka baik ni.


Rabu, September 12, 2012

Lawak media kini

Pagi ni gambar-gambar YB Mahfuz menarik perhatian. Media cuba membuktikan yang Mahfuz menipu dengan jarak dia dengan DSAI adalah 3 orang. Bukan mempertikaikan kasut atau selipar yang dibaling. Kita cuba di alihkan perhatian dengan salah jarak...


Media alternatif pro ini cuba membuktikan bilangan orang antara Mahfuz. Kenapa tak kira je ikut garisan hijau, boleh dapat lebih 10 orang.

Ahad, September 02, 2012

Taburan kelas

Macam-macam bahasa boleh dengar dalam kelas Iman. Kalau tunggu nak amik dia kat sekolah, pelbagai bahasa dapat dengar antara ibu bapa dan anak.

Nasihat aku, sentiasa guna bahasa kebangsaan. Jangan dibanggakan sangat boleh berbahasa inggeris. Banyak lagi negara yang maju tanpa berbahasa luar.

Akhir kata "Bangga jadi rakyat Malaysia"

Selasa, Ogos 28, 2012

Rehat 30 hari

Setelah berehat selama 30 hari, sempena menghormati bulan Ramadhan... Hehehe, sebenarnya banyak yang berlaku dalam tempoh 30 hari. Kami sekeluarga pindah rumah, puasa, raya, member datang rumah, anak balik ke sekolah DLL....

Jadi hari ini, aku mulakan balik jadial bersenam bersama Nintendo Wii. Hari ni mula dengan 20 minit aktiviti dulu. Insya-Allah minggu depan dah boleh ikut rentak 30 minit berjoging.

Lepas senaman ala kadar 20 minit, buat 'body test'... Keputusannya... Tak berubah dari masa berhenti 30 hari lalu. Jadi target bawah 90kg masih kekal!

Isnin, Ogos 27, 2012

Mula kerja balik

Hidup sudah semakin kembali normal. Nuqman dan Iman sudah 2 minggu masuk sekolah. Masing-masing gred 4 dan 2. Iman dah dapat jemputan majlis harijadi hujung minggu ni. Dan Fit telah mula outstation. Hari ini tinggal berdua dengan Irisa di rumah.

Sejak semalam, kami mula duduk di bilik bawah (cellar). Budak-budak boleh main dan aku ada meja kerja yang sempurna. Dah boleh mula jadualkan kerja-kerja online. Alhamdulillah, pokok-pokok yang di tanam boleh tumbuh dengan sendiri.  Cuma menunggu berbuah, insya-Allah putik-putik bunga sudah kelihatan.

Workstation cellar
Sebelum terlupa... Selamat Hari Raya dan Maaf Zahir Batin kepada semua pengunjung blog. Agak sibuk sepanjang 2 minggu lalu. Bila di negara orang, tak berapa rasa kemeriahannya berhari raya.

Gambar 1 syawal 1433


Khamis, Ogos 16, 2012

F.I.T dari UPC

Alhamdulillah, pakej FIT (TV, Internet dan Telefon) dah sampai. Secara rasminya, rumah dah masuk kabel dengan kos €23.90 sebulan. Tak perlu lagi guna wifi free. Seminggu gak lah guna wifi free kat rumah, cuma signal tak berapa kuat.

Pakej ini termasuk 118 program TV, 10 program HD, UPC MediaBox HD dan WLAN modem. Kelajuan internet kami dapat 35.840/4.096 kbit/s.

Aku tak rasa Malaysia dah bersedia bagi pakej seumpama ini dengan kos bawah RM100. Itu pun dah melampau mahal. Sepatutnya bawah RM50 baru setanding dengan negara maju.

Ok, minggu depan dah boleh mula bekerja. Insya-Allah

Rabu, Ogos 15, 2012

Epik 3 : Berpakaian

Hari ke-30 di Anno 1777. Dah sebulan aku berada di permainan alam maya ni. Cepat sunggu masa berlalu.

Watak anno 1777 pada asalnya ialah seorang hamba. Dengan duit yang dikumpul kita boleh membeli pakaian. Secara umumnya, ada 10 jenis pakaian yang boleh di beli dan setiap pakaian yang di kenakan oleh watak kita akan memberikan tahap kesihatan yang tersendiri setiap hari. Minggu lepas aku berjaya membeli pakaian yang terakhir. Semua pakaian-pakaian ini telah memberikan aku 50% kesihatan sehari. Jadi sekurang-kurangnya aku boleh terima bonus profil sebanyak SRG 3.6 setiap hari. Setiap pakaian yang kita beli boleh digunakan selama 30 hari, jadi setiap bulan kena beli baju barulah.

Profil Pakaian aku di Anno 1777
Sasaran selepas ini nak beli kenderaan. Memandangkan hanya 3-4 hamba sahaja yang aku boleh tawan di Suriname sehari. Lebih baik ada kenderaan untuk aku bergerak ke kawasan lain bagi mencari hamba. Cuma perlukan lagi SRG 120 untuk beli kenderaan, insya-Allah lagi 2 hari bolehlah capai hasrat berkenderaan.

Jom join is150 di Anno 1777.


Bahagian 1 : Buat Duit dengan Main Game
Bahagian 2 : Suriname di ANNO 1777

Selasa, Ogos 14, 2012

Negara termalas



Benarkah? Pada pandangan aku, memang benar. Susah kita hendak lihat masyarakat bersenam. Pengalaman aku tinggal di Australia, German dan Austria serta lawat beberapa negara lain, memang masyarakat Malaysia kurang bersenam.

Bagi aku, antara penyebabnya adalah faktor cuaca. Cuaca hujan dan panas sepanjang tahun menyebabkan kehidupan kita sukar dikawal dan kita mudah hidup dalam zon selesa. Berbeza dengan negara bermusim, kita di asak untuk mengubah cara hidup sesuai dengan peredaran musim.

Isnin, Ogos 13, 2012

separuh penuh atau separuh kosong

Alhamdulillah, setelah seminggu berpindah rumah baru hari ini sempat duduk dan mengadap komputer. Penat pindah dalam bulan ramadhan ni. Dah seminggu pun masih banyak lagi kotak dan beg bergelimpangan sekitar rumah. Buat ala kadar sahaja dengan niat hendak kemas selepas berbuka. Cuma  bila berbuka selepas jam 8 suku malam, solat maghrib sehingga selesai terawikh, rasa dah semakin lewat. Esok ajelah kami kemas.

Pagi ni sempat baca blog-blog melalui google reader. Membaca blog-blog pilihan, dari semua sumber baik dari pro atau tidak. Antara bahan yang banyak dilihat ialah blog-blog mesra kerajaan sedia ada memperlekehkan PAS. Mungkin ada salah seorang wartawan sempat bertanya kepada Presiden Pas, TG Abdul Hadi Awang mengenai kesediaan menjadi Perdana Menteri. Dan percayalah, apa pun jawapan beliau akan di jadikan berita bergambaran negatif.

Dengan jawapan yang diberi, mereka memberi gambaran yang PAS sebuah parti tidak bercita-cita tinggi. Tidak mampu dan layak mentadbir negara. Bagaimana kalau jawapan yang sebaliknya pula diberi oleh Tuan Presiden? Sudah pasti mereka akan menulis Pakatan Rakyat tidak mampu mentadbir. Mereka hanya mahukan kuasa, masing-masing merebut untuk menjadi Perdana Menteri. Dan bagaimana pula jika di berikan jawapan 'tiada komen'. Macam jawapan-jawapan piawai artis-artis. Pun mereka boleh putarkan cerita di mana-mana belah yang mereka mahu.

Teringat pada satu post di dinding mukabuku, buatlah apa pun mesti ada yang tak kena. Itu sudah lumrah manusia, dan kita perlu bersyukur kerana Allah swt dalam masa yang sama menjadikan manusia itu mudah lupa. Inilah yang menjadikan manusia itu sempurna.

Khamis, Ogos 09, 2012

Drama Queen's Closet di Utusan


Alhamdulillah, Utusan Malaysia buat liputan lagi koleksi Baju Raya anak-anak Drama Queen's Closet. Tahun ni kami tak ambil banyak koleksi untuk Aidilfitri. Cukuplah sekadar apa yang mampu di usahakan dengan kederat yang ada.
Oleh MARIATUL QATIAH ZAKARIAmaria.zakaria@utusan.com.myGambar MOHD FARIZWAN HASBULLAH 
BERBAJU kurung di pagi raya memang nampak manis apatah lagi jika yang mengenakannya si cilik yang comel. Untuk keselesaan pilihan baju kurung untuk si cilik lazim daripada fabrik benang kapas . 
Berbanding fabrik yang dibuat daripada bahan sintetik, kain benang kapas sebenarnya memberikan kesan sejuk dan selesa pada si pemakai walaupun dalam cuaca panas.
Selain keindahan corak kain kapas yang pelbagai, ia juga tidak hanya tertumpu kepada satu corak sahaja seperti bunga-bungaan. 
Malah ia boleh didapati dalam banyak pilihan contohnya corak jalur, abstrak, polka dot dan sebagainya. 
Lazimnya kanak-kanak manis dengan corak bunga-bunga kecil. Bagaimanapun ia juga nampak cantik apabila digabungkan kedua-dua coraknya di mana baju bercorak bunga manakala kain bercorak jalur.
...
Sila dapatkan naskhah Utusan Malaysia hari ini.
Dapatkan Baju Raya si comel di Drama Queen's Closet:

Jumaat, Ogos 03, 2012

Epik 2 : Suriname di ANNO 1777

Diam tak diam dah 15 hari aku main game ANNO 1777. Setelah 10 hari menjadi rakyat Austria, ada governor mesej jemput ke Suriname. Pertama kali dalam hidup ini dengar ada negara Suriname.


Umumnya, (dalam ANNO 1777), Ekonomi Suriname dan Austria tak banyak beza. Cuma Suriname lebih kukuh pentadbiran dan ekonomi. Bekerja di Suriname, kita boleh menerima gaji SRG 4/jam berbanding Austria di bawah ATS 2.10. Untuk menukar kepada GOLD kita memerlukan ATS 67 dan Suriname hanya SRG 63. Dan lagi setiap hamba yang dapat tawan, boleh terima SRG 0.40. Setakat ni boleh lah tawan 2-5 orang hamba sehari. Lagi satu kelebihan ialah, kos pakaian murah berbanding Austria, SRG35 berbanding ATS41.

Antara yang kurang di Suriname berbanding Austria ialah, sewa rumah 5 bintang agak tinggi SRG1/hari berbanding ATS0.2/hari. Bonus kerja keras di Suriname SRG90 berbanding Austria ATS100.

Selepas menyemak dan mengira semua pembolehubah, aku buat keputusan untuk berpindah dan menjadi rakyat Suriname. Kena tukar kerakyatan kalau hendak bekerja. Satu tip penting sebelum berpindah negara, pastikan ibu negara dahulu. Satu kesilapan yang aku terpaksa tanggung, silap daerah pindah rugi sikit emas.

Macamana boleh dapat emas? Setakat ini dengan menjual hamba dan saham. Alhamdulillah, setiap hamba yang d tawan, aku terus jual dengan nilai 0.01 Gold. Hamba-hamba ini akan berada di pasaran hamba dan alhamdulillah setiap hari dapat juga terjual 1-3 hamba. Dengan modal yang ada, aku beli saham-saham syarikat.

Koleksi GOLD
Nampak mudah? Bolehlah untuk sambil-sambil beronline di internet. Mahu atau tidak, memang aku selalu duduk depan komputer. Secara umumnya, sekurang-kurangnya 3 jam sehari aku depan Macbook. Macam-macam kerja aku buat, dan melawat ANNO 1777 telah menjadi rutin. Target dalam waktu terdekat dapat beli semua pakaian.

Jangan segan silu untuk bertanya, insya-Allah aku cuba bantu apa yang mampu.

Jom sertai ANNO 1777
Akhir kata, buat apa sekalipun jangan lupa merancang. Gagal merancang bermakna kita merancang untuk gagal.

Bahagian 1 : Buat Duit dengan Main Game
Bahagian 3 : Berpakaian

Rabu, Ogos 01, 2012

Internet dalam seminit

Macamana satu laman web hendak berlawan di dunia internet. Data tidak pernah berhenti di dunia internet. Patutlah kita amat-amat memerlukan kelajuan akses internet yang tinggi waktu ini.



Selasa, Julai 31, 2012

Ini baru panas

Alhamdulillah, minggu pertama ramadhan di Vienna cuaca mendung dan sejuk. Mudah anak-anak nak berpuasa. Mulanya risau gak, macamana anak-anak nak berpuasa selama 17-18 jam. Syukur, Allah itu maha kaya. Di permudahkan umat islam mula berpuasa dengan cuaca dan suhu yang selesa.

Selepas seminggu, dapatlah kami di sini merasa kembali kehangatan musim panas kembali.


Suhu luar
Ahad lepas, seharian kami sekeluarga di luar rumah. Bermula dengan berjalan-jalan di Flohmarkt Geweberpark. Kemudian terus ke rumah baru di Portheimgasse. Sempat jugalah susun almari di cellar. Sebelum balik, sempat trim pokok-pokok di belakang rumah. Dalam perjalanan balik lalu donau tengok orang main bot dan kapal layar. Kemudia kami sekeluarga singgah ke Romaplatz. Jarak dari rumah dalam 800 meter je. Sejak mula musim panas har teringin nak berehat-rehat tepi sungai.

Trim pokok
Dalam cuaca panas-panas ni, memang seronok dapat berendam di dalam sungai. Dapat jugalah sejam berendam. Ikutkan nak main lagi lama, memandangkan perut kosong takut termuntah pula. Lepas main air, baring-baring kat rumput sambil keringkan badan. Seronok tengok orang lapak-lepak sambil berpiknik dan menikmati cahaya matahari.

Dah duduk di negara 4 musim, barulah rasa nikmat cahaya matahari. Dapatlah merasa 2-3 bulan panas sebelum mula sejuk.
Mandi dengan anak-anak
Vienna Austria
Mandi tasik Romaplatz
Balik Malaysia nanti ada berani manti sungai tengah bandar? Sungai kat kampung pun kurang dah masyarakat menikmati.

Sabtu, Julai 28, 2012

Harga Kereta

Pagi ni tertarik dengan komen NGO Pro Kerajaan berkaitan cadangan Pakatan Rakyat berkaitan pemansuhan duti eksais kereta. (Rujuk Yahoo! News). Kereta mewah import akan menjadi jauh lebih murah. Dan yang paling penting jauh lebih menjimatkan. Kereta aku sekarang (buatan 2001) ini mampu berjalan 9km/l lebih kurang kereta yang aku guna dulu masa di Malaysia buatan 2008. Ini sebab jalan dekat-dekat je, kalau ikut jalanraya jauh lebih jimat lebih 22km/l.

Rasa macam nak share data-data minyak Wira - Spectra - Grand Livina. Malas lak nak bongkar-bongkar data. Tapi yang penting setiap satunya, penggunaan minyak lebih baik atau lebih kurang sama. Tapi kalau masukkan nilai CC di dalam pembolehubah, memang makin bertambah baik.

Ok, balik kepada komen yang buat aku teruja nak post dalam blog.

"Kereta Proton tiada siapa nak beli sebab kereta import mewah harganya lebih kurang sama..."
Setiausaha Agung Perkasa, Syed Hassan Syed Ali

Kenyataan yang secara terang merendahkan mutu kereta Proton. Dalam masa yang sama mengesahkan yang harga kereta Proton tinggi. Ini tak baca lagi blog-blog yang bakal mengupas kenyataan ini.

Jangan salah faham, aku bukan tak suka kepada proton. Malah kereta pertama aku merupakan Proton Wira. Proton Wira yang di bawa balik dari Australia pada tahun 1997. Bangganya menjadi rakyat Malaysia bila mana nampak kereta proton menjalar di negara-negara barat. Ingat lagi tahun 1999 di Autobahn, German rasa bangga bila nampak sebijik proton bergerak laju di jalanraya.

C200
Mercedes C-Klasse C200
Dan ini pandangan dari seorang rakyat biasa, dengan berbekalkan €7,000 dapatlah guna Merc yang dah hampir cecah 10 tahun. Berapa agaknya harga Merc C200 secondhand di Malaysia? Merc E200 abah yang sebelum tahun 200 pun masih mampu terjual lebih RM 80,000.

Lebih menarik lagi, cuba buat perbandingan teknologi Merc C200 (tahun 2000) dengan Proton Perdana (tahun 2012). Banyak lagi standard features yang tak mampu di tandingi. Betullah kata Setiausaha PERKASA, memang protong tak mampu nak lawan.

Insya-Allah, aku faham apa yang Rafizi nak cuba buat di Malaysia kelak.

Khamis, Julai 26, 2012

Buat duit dengan main game

Main game pun boleh buat duit. Dalam zaman Facebook, semua orang main game. Tak payah nak klepet bagi tau tak pernah main game dalam komputer. Game-game FB macam Farmville, Mafia wars, Cafe World DSB. Mesti pernah cuba. Tak kiralah siapapun kita, tak kira pangkat apa, tak kira umur berapa. Ada sahaja game yang pernah dicuba dan yang nasib kurang baik, buat sampai ketagih.

Dalam seminggu yang lalu aku cuba main game Anno 1777. Permainan virtual yang berkisarkan tahun 1777, kita mula dengan menjadi hamba dan boleh memilih untuk menjadi Pemimpin, Peniaga atau Jeneral Tentera. Setiap satunya boleh membawa keuntungan.

ANNO 1777 is150
Memandangkan baru seminggu sahaja main belumlah nampak hasil yang boleh di kongsikan. Insya-Allah, dengan pengalaman bermain dalam seminggu ini, bolehlah nampak perkembangannya.

Memandangkan aku akses internet dari Austria, masa register terus dapat kerakyatan dan penempatan di Austria. Mula main dengan kesihatan 50% dan terus pergi cari kerja. Gaji kerja bergantung kepada negara. Di Austria dalam 2.10ATS sejam. Bila pilih automatik kita bekerja untuk 8 jam. Masa ini memang tak boleh buat benda-benda lain. Jadi, 2.10ATS x 8 jam x 20% produktiviti dapatlah dalam 3.4ATS. Kemudian lengkapkan maklumat diri dapatlah extra 8ATS. Produktiviti dan tahap kesihatan bergantung kepada permainan kita. Setiap hari bekerja produktiviti akan meningkat, dan bila bekerja 5 hari berturut, Negara memberi bonus. Bergantung kepada kemampuan kewangan negara.

Kemudian, aku boleh pergi melawan pemain-pemain yang lain untuk dijadikan hamba. Hamba-hamba ini boleh di jual di pasaran untuk mendapatkan Emas (Gold) dan di simpan. Setiap bonus duit yang diterima oleh hamba di bawah, kita akan mendapat peratus juga. Cuma yang tak best, kerajaan Austria tidak memberi bonus kepada kita setiap hamba yang dapat kita tawan. Berbanding negara Romania, setiap hamba yang di tawan, kita akan dapat bonus. Mungkin aku boleh berhijrah ke Romania selepas ini.

Setakat ini tips yang penting untuk main game ni ialah:
  1. Mula bekerja sebelum masuk tidur. Sebab tak boleh buat apa-apa dalam tempoh 8 jam. Jadi sepanjang hari kita di depan komputer boleh guna untuk berlawan.
  2. Sewa rumah, beli makanan yang mempunyai semaksimum bintang. Ini boleh meningkatkan tahap kesihatan yang maksimum.
  3. Kutip bonus harian selepas makan dan minum. Jadi akan dapat bonus maksimum.
Buat masa ini kumpul duit (ATS) banyak-banyak. Dari ATS boleh tukar ke Emas (Gold) dan seterusnya ke Euro.

Sekarang ni, aku stop dulu main game di Facebook, ganti main di ANNO 1777 pula. Boleh kumpul 20-30 ATS lah juga sehari.

Selamat bermain.... Jom jadi ahli ANNO 1777

Rabu, Julai 25, 2012

Update : DQsC

Lama sungguh tak update laman DramaQueensCloset. Ni bila musim-musim perayaan memang sibuk sikit. Waktu biasa-biasa, stok tak banyak. Al maklumlah, semua pemegang saham sibuk. Kalau ikutkan idea memang banyak. Cuma bisnes tambahan ni susah sikit nak tumpu. Dengan tanggungjawab keluarga lagi, kerja utama DSB.

Untuk syawal 1433 ini, baju kurung kanak-kanak menjadi tumpuan. Alhamdulillah, ini semua adalah atas permintaan ramai.

Camanapun, jemput lawat www.DramaQueensCloset.com atau like Fan Page DramaQueensCloset di Facebook.


update 20120725
www.DramaQueensCloset.com
Jom, sama-sama memeriahkan lagi syawal tahun ini dengan koleksi-koleksi DramaQueensCloset.

Ahad, Julai 22, 2012

Gajet : B&D Pivot Vac 18V

Bulan ni beli lagi satu gajet baru. Kali ini untuk rumah dan kereta. Sebuah penyedut hampagas mudah alih dari Black & Decker. Asalnya cuma nak beli penyedut hampagas untuk rumah. Bila dah pusing-pusing saturn tu, boleh lak tangan ni gatal amik Pivot Vac ni sekali. Nampak futuristik punya pasal terbang €99 bulan ni. Jadi lepas ni tak payah lagi pergi BP express untuk bersihkan kereta. Tak perlu lagi heret vacuum besar-besar keliling rumah, semata-mata nak sedut habuk bawah meja.
Pivot Vac™ 18V Cordless Pivoting Hand Vac
Hmm... apa nak komen pasal gajet ni ye... Belum guna habis lagi, hari pertama kasi charge dulu. Sekarang nak cari tempat simpan je, kasi nampak kemas sikit. Ok, nak pergi kemas dulu!

Khamis, Julai 19, 2012

Salam Ramadhan


Masih menunggu pengumuman 1 Ramadhan di laman web Pusat Islam Vienna. Hari ni hujan daripada petang. Kalau baca berita tadi, insya-Allah 1 Ramadhan di sambut pada hari sabtu 21hb Julai 2012.

1st time berpuasa 17-18 jam, berbanding 14 jam di Malaysia. Satu ujian juga tu.

Sempena menyambut ketibaan Ramadhan Al Mubarak, is150 memohon ampun dan maaf kepada semua pengunjung is150.net sekiranya ada sebarang kesilapan apa jua.

Rabu, Julai 18, 2012

Antara Isteri dan Emak


Sungguh berat nak tulis posting-posting sebegini. Namun bila memikirkan ramadhan yang hampir tiba, tidak tahu pula bila lagi kita akan bertemu denganNya. Aku gagahkan juga diri ini untuk meluah apa yang tersemat di hati. Bagaipun begitu, aku tidak nafikan yang mana entri-entri di blog sebelum ini ada kaitannya dengan apa yang tersirat di hati. Aku hanya berharap, bara yang dipendam lama akhirnya akan menghasilkan berlian. Mintalah di jauhkan daripada bara yang dipendam menjadi api, yang akhirnya meninggalkan abu dan asap sahaja.

Aku tahu, ini semua bukanlah satu masalah besar pun. Lagi mana aku percaya, Allah swt tidak akan memberikan ujian kepada mereka yang tidak mampu menghadapinya. Bila di fikir-fikir, masing-masing menjadi diri mereka sepertimana yang dijadikan Allah swt. Masing-masing menjadi ibu, melindungi dan risau terhadap anak masing-masing.

Bila terjadi perkara-perkara begini, barulah aku faham apa yang di maksudkan 'ditelan mati emak, diluah mati bapak'. Buat apa pun serba tak kena. Kedua-dua pihak aku tidak dapat berkata apa-apa.  Lelaki dan wanita memang ada bezanya. Menurut John Gray (penulis 'Men are from Mars, Women are from Venus') lelaki berfikiran secara analisis dan wanita berfikir secara intuisi, lagi mana lelaki juga berkata-kata menyampaikan fakta dan informasi, berbanding wanita berkata-kata seolah bernafas. Oleh itu, diam adalah sebaik-baik bicara buat masa ini.

Cuma hati kecil ini agak terkilan, bila mana seseorang yang kita kenali tidak pernah lupa mendirikan solat 5 waktu, tak cukup dengan itu membaca al-quran serta solat-solat sunat seperti tahajud dan dhuha ketika lapang boleh meluah kan hati yang kurang enak di laman muka buku. Sesuatu yang masih tidak dapat aku cerna dan terima. Biarpun kata-kata itu tidak di tujukan kepada sesiapa. Namun maksudnya sudah jelas.

Sepanjang pagi ini, banyak posting-posting panduan yang aku baca. Sekadar untuk melembutkan hati daripada terus menaip-naip apa yang tak sepatutnya. Alhamdulillah, ada satu cerita yang menarik minat aku untuk di kongsikan.
Kewajipan anak lelaki, pertama kepada Allah, kedua rasul, ketiga emak dan emak mentua, keempat bapa dan bapa mentua dan kelima baru isteri. Isteri kena faham, kalau dia sayang dan melebihkan ibu bapa, itu memang wajar. Sebaliknya bagi isteri, yang pertama Allah, kedua rasul dan ketiga suami. Perasaan mentua perlu dijunjung kerana mereka berhak ke atas menantu.

Peristiwa Nabi Ibrahim dan anak menantunya perlu dijadikan teladan. Nabi Ibrahim pergi menziarahi menantunya ketika puteranya, Nabi Ismail tiada di rumah. Isteri Nabi Ismail belum pernah bertemu bapa mertuanya, Nabi Ibrahim. Apabila sampai di rumah anaknya itu, terjadilah dialog antara Nabi Ibrahim dan menantunya.

Nabi Ibrahim: Siapakah kamu?

Menantu: Aku isteri Ismail.

Nabi Ibrahim: Di manakah suamimu, Ismail?

Menantu: Dia pergi berburu.

Nabi Ibrahim: Bagaimanakah keadaan hidupmu sekeluarga?

Menantu: Oh, kami semua dalam kesempitan dan (mengeluh) tidak pernah senang dan lapang.

Nabi Ibrahim: Baiklah! Jika suamimu balik, sampaikan salamku padanya. Katakan padanya, tukar tiang pintu rumahnya (sebagai kiasan supaya menceraikan isterinya).

Menantu: Ya, baiklah.

Setelah Nabi Ismail pulang daripada berburu, isterinya terus menceritakan tentang orang tua yang telah singgah di rumah mereka.

Nabi Ismail: Adakah apa-apa yang ditanya oleh orang tua itu?

Isteri: Dia bertanya tentang keadaan hidup kita.

Nabi Ismail: Apa jawapanmu?

Isteri: Aku ceritakan kita ini orang yang susah. Hidup kita ini selalu dalam kesempitan, tidak pernah senang.

Nabi Ismail: Adakah dia berpesan apa-apa?

Isteri: Ya ada. Dia berpesan supaya aku menyampaikan salam kepadamu serta meminta kamu menukarkan tiang pintu rumahmu.

Nabi Ismail: Sebenarnya dia itu ayahku. Dia menyuruh kita berpisah. Sekarang kembalilah kau kepada keluargamu.

Ismail pun menceraikan isterinya yang suka merungut, tidak bertimbang rasa serta tidak bersyukur kepada takdir Allah SWT. Sanggup pula mendedahkan rahsia rumah tangga kepada orang luar. Tidak lama selepas itu, Nabi Ismail berkahwin lagi. Setelah sekian lama, Nabi Ibrahim datang lagi ke Makkah dengan tujuan menziarahi anak dan menantunya. Berlakulah lagi pertemuan antara mertua dan menantu yang saling tidak mengenali.

Nabi Ibrahim: Di mana suamimu?

Menantu: Dia tiada dirumah. Dia sedang memburu.

Nabi Ibrahim: Bagaimana keadaan hidupmu sekeluarga? Mudah-mudahan dalam kesenangan?

Menantu: Syukurlah kepada tuhan, kami semua dalam keadaan sejahtera, tiada apa yang kurang.

Nabi Ibrahim: Baguslah kalau begitu.

Menantu: Silalah duduk sebentar. Boleh saya hidangkan sedikit makanan.

Nabi Ibrahim: Apa pula yang ingin kamu hidangkan?

Menantu: Ada sedikit daging, tunggulah saya sediakan minuman dahulu.

Nabi Ibrahim: (Berdoa) Ya Allah! Ya Tuhanku! Berkatilah mereka dalam makan minum mereka. (Berdasarkan peristiwa ini, Rasulullah beranggapan keadaan mewah negeri Makkah adalah berkat doa Nabi Ibrahim).

Nabi Ibrahim: Baiklah, nanti apabila suamimu pulang, sampaikan salamku kepadanya. Suruhlah dia menetapkan tiang pintu rumahnya (sebagai kiasan untuk mengekalkan isteri Nabi Ismail).

Apabila Nabi Ismail pulang daripada berburu, seperti biasa dia bertanya sekiranya sesiapa datang mencarinya.

Nabi Ismail: Ada sesiapa datang semasa aku tiada di rumah?

Isteri: Ya, ada. Seorang tua yang baik rupanya dan perwatakannya sepertimu.

Nabi Ismail: Apa katanya?

Isteri: Dia bertanya tentang keadaan hidup kita.

Nabi Ismail: Apa jawapanmu?

Isteri: Aku nyatakan kepadanya hidup kita dalam keadaan baik, tiada apapun yang kurang. Aku ajak juga dia makan dan minum.

Nabi Ismail: Adakah dia berpesan apa-apa?

Isteri: Ada, dia berkirim salam buatmu dan menyuruh kamu mengekalkan tiang pintu rumahmu.

Nabi Ismail: Oh, begitu. Sebenarnya dialah ayahku. Tiang pintu yang dimaksudkannya itu ialah dirimu yang dimintanya untuk aku kekalkan.

Isteri: Alhamdulillah, syukur.

Pengajaran daripada kisah ini adalah mentua mempunyai hak untuk memberikan pandangan terhadap menantunya. Menantu sepatutnya memberikan contoh yang terbaik kepada mentua demi menjaga keharmonian rumahtangga. Suami akan lebih mengasihi isterinya, jika isterinya menyayangi ibu bapa suaminya. 
Sumber : Minda Islami
Moga-moga dapatlah jadi sedikit panduan buat diri aku, insya-Allah

Ahad, Julai 15, 2012

Musang Berjanggut

Akhirnya tengok juga aku cerita P.Ramlee Musang berjanggut. Lakonan P.Ramlee dan Saadiah. Sebelum ni aku cuma tonton part nak habis je... Bila semua menteri nak mengorat Saadiah.

Seronok dapat tonton cerita melayu lama. Penuh dengan maksud tersirat. Salah satu cerita yang mempermainkan pemerintah dan pembesar negara. Dan bagaimana mereka yang di atas boleh buat apa sahaja.

Antara babak yang aku suka ialah bila mana Puspawangi bertanyakan Datuk Nikah Kahwin (Mustarjo) mengenai undang-undang negara. Beliau bertanya apakah kesalahan bagi seorang lelaki memasuki rumah wanita yang ketiadaan suami. Datuk Nikah Kahwin berkata itu kesalahan besar negara. Cuma ianya tidak bersalah bagi dia kerana mereka yang membuat undang-undang.

Puspawangi (Saadiah) dan Tun Nila Utama (P.Ramlee)
Puspawangi (Saadiah) dan Tun Nila Utama (P.Ramlee)
Mesej utama ialah menjaga maruah diri. Tidak kira lelaki mahupun wanita, mereka yang baik adalah mereka yang menjaga maruah. Membataskan diri dengan mengingati nilai maruah boleh membantu dalam menghasilkan masyarakat yang harmoni, aman dan sentosa.

Jumaat, Julai 13, 2012

Kembali sejuk

Bangun pagi hari ni dalam keadaan menggigil... Gagahkan diri bangun dan tutup kipas dan tingkap. Jam menunjukkan 5:30 pagi. Terlepas subuh lagi.

Musim panas ni, nak menunaikan solat isya dan subuh sungguh mencabar. Isya biasanya jam 11:20 malam dan subuh pula jam 2:30 pagi. Ada lah beberapa kali aku dapat subuh. Itupun biasanya tak tidur lagi.

Ok, kembali kepada perkara tajuk!

Minggu ni Vienna agak berawan dan sekali sekala hujan. Kesian anak-anak, kurang dapat keluar ke taman permainan. Minggu ni juga, suhu terpanas ialah 30 darjah C. Hari ni suhu bawah 20 darjah C. Kena cari balik baju-baju tebal.

Khamis, Julai 12, 2012

Gunakan Bahasa Kebangsaan


Ini salah satu sebab kenapa aku masih berbahasa melayu. Dalam perlembagaan malaysia, bahasa kebangsaan adalah bahasa melayu, bukan bahasa Malaysia. Kalau betul ingatan akulah. Ingat lagi di Malaysia, kerajaan suruh belajar bahasa inggeris. Semua itu untuk negara bertambah maju. Betul ke?

Bila menginap di negara yang tidak mempedulikan bahasa inggeris. Terpaksa lah kami belajar bahasa jerman sama. Dalam masa yang sama di rumah memang aku galakkan berbahasa melayu. Kadang-kadang tergelak sendiri pun ada bila anak-anak terutama Nuqman dan Iman bersembang. Banyak istilah-istilah dalam bahasa melayu yang Iman tak tahu. Maca minggu lepas, Iman cerita pasal kumbang dia belajar di sekolah dia. Bila Nuqman bagitau yang istilah sebenar "kumbang" tergelak-gelak Iman. Tak percaya dia bugs tu kumbang dalam bahasa melayu.

Hari ni pula kami tonton Upin-Ipin musim 2012 di YouTube. Kami belajar satu perkara baru, ladybug dalam bahasa melayu ialah kumbang kura-kura. Aku pun baru tahu. Nasib baik ada YouTube, boleh juga tengok cerita-cerita terbaru di Malaysia. Dan anak-anak boleh belajar sama.

Selasa, Julai 10, 2012

Video Pertama Iman

Dah berminggu Iman minta ajar buat video untuk YouTube. Akhirnya dapat gak dia upload satu. Berpuluh-puluh video dia buat. Akhirnya petang ni dapat gak upload sebijik. Habis penuh HardDisk ipad dan iphone sebab buat video nih.



Sekarang ni, Iman tengah exited. Sibuk buat episod 2 pulak. Semua video berkaitan mainan Littlest Pet Shop yang berlambak-lambak kat rumah.

Insya-Allah esok giliran Nuqman pulak buat video.

wii Fit Plus

Pergh,... diam tak diam dah dekat 20 hari aku tak kemaskini blog. Aktiviti agak sibuk dengan anak-anak bercuti musim panas, dengan nak pindah rumah lagi, DLL.

7hb Mei lalu, kami mendapatkan pengganti wii. Wii yang ada dulu dah sedekah pada kawan sebelum kami berhijrah ke Vienna. Alhamdulillah, kali ini semangat nak menurunkan berat badan semakin jitu. Aku cuba sedaya yang mampu untuk bersenam setiap hari. Paling tidakpun seminggu tidak kurang 3 hari bersenam.

Syukur daripada OBESE aku dah capai ke OVER-WEIGHT. Berat aku bukan lagi tiga digit. Yang peting istiqamah. Satu benda yang paling susah kita nak lakukan. ISTIQAMAH. Tak boleh nak gembira sangat sebab masih lagi dalam kategori terlebih berat.

Data berat badan 7-Mei-2012 ke 10-Julai-2012
Siapa kata main game takde faedah? Setakat hari ini insya-Allah aku cuba bermain game sekurang-kurangnya 30 minit. Cuma waktu-waktu cuti sekolah ni, kena berebut dengan anak-anak untuk main game.

Insya-Allah menjelang Syawal, boleh capai BMI yang sepatutnya.

Khamis, Jun 21, 2012

Star Trek : Tlingon mahh

Tlingon mahh
Hujung minggu, kemas-kemas rak Star Trek, ini antara koleksi-koleksi Klingon aku. Ada lagi beberapa figur yang sama dan masih di dalam kotak. Kapal angkasa Klingon pun masih ada beberapa biji di bawah rumah.

Semua watak ni daripada Star Trek : The Next Generation dan Deep Space Nine. Aku masih lagi mencari replika Bat'leth (pedang sabit yang di pegang oleh Mr Worf).

Sabtu, Jun 09, 2012

ebay.at

Alang-alang dah ada di Austria nih, banyak gak barang-barang yang boleh tolak. Bila keluar beli belah, macam-macam yang di beli. Ada sahaja barang yang di beli sebab harga murah. Jadi alang-alang berbelanja, rasa macam nak cuba-cuba berniaga lak. Sebelum ni dah berapa banyak barang aku hantar ke Malaysia untuk jual. Cuma kali ni cuba berjinak-jinak menjual di ebay Austria.

Guna ebay Austria ni 100% dalam bahasa jerman. Masuk ebay Malaysia takdelah pulak kita guna bahasa Malaysia. Dan ebay Austria ni agak menarik, memang banyak barang-barang terpakai yang best-best. Rasanya dah lebih 1,000 euro aku berbelanja kat ebay.at nih.

Cuma untuk letak barang kat ebay.at ni, aku buka akaun baru. Jadi agak kurang sikit, sebab akaun kosong. Akaun ebay aku sedia ada kena pindah ke Austria dulu, rasa rugilah nak pindah akaun sebab akaun aku masih guna ebay US. Kalau akaun aku ebay Malaysia mungkin takde masalah untuk aku jual.



Kalau rasa ada apa-apa nak aku carikan barang kat Austria nih.... bagitaulah... Nak kata murah sangat tu wallahuallam...

Insya-Allah dalam masa terdekat ni, projek Drama Queens Closet bermula kembali.

Rabu, Mei 30, 2012

Bertangguhpun kerja jugak

Kata orang lama, "kerja bertangguh tak menjadi". Aku nih asyik bertangguh je dalam membuat kerja, sampai bertangguh itu dah jadi kerja aku lak... Kerja tu takdelah banyak sangat, cuma zaman teknologi dan gadjet nih. Banyak sungguh gangguannya, bila nak mulakan kerja... Ada sahaja yang mengganggu... Macam sekarang nih, bila menaip banyak betul notifikasi dari game ipad. Macamana nak siap kerja.

Contoh kerja bertangguh aku yang terbaik ialah blog nih! Kebanyakkan entri semua dah basi... Tunggu dua-tiga hari barulah nak cerita. Itu belum yang asyik bermain didalam pemikiran aku lagi. Masih lagi berlegar-legar dalam kepala tanpa di kongsi kepada dunia.

Sebenarnya, aku pun takde bertangguh sangat pun. Kebanyakkan kerja yang bertangguh merupakan kerja-kerja adhoc. Lazimnya perjalanan kerja seharian adalah sama atau rutin. 30 minit setiap pagi, sebelum menghidupkan enjin kereta aku akan log-in dua website GPT (Get Paid To). Alhamdulillah, hasil istiqamah aku selama dua bulan ni, mula menampakkan hasil. Insya-Allah, dapat hasilnya kelak banyaklah yang akan aku kongsikan bersama di alam siber ini.

Cuma bulan ini rutin seharian telah bertambah. 30 minit ke sejam terpaksa di sediakan untuk wii. Bermain game sambil beriadah. Alhamdulillah, berat badan aku sudah semakin menurun. Aku bukan lagi dalam kategori obesiti. Insya-Allah, sebulan dua lagi nampaklah hasilnya.

Kini cuma sejam sahaja sehari yang mampu aku sediakan untuk kemaskini blog-blog aku yang lain. Pendapatan aku daripada blog agak terjejas sedikit, ekoran En Google mula meletakkan terma yang pelik-pelik. Jadi minggu ini aku banyak buat selidik mengenai pengganti iklan dalam laman web. Kemungkinan besar aku perlu menjual produk, lagipun 9 daripada sumber rezeki datangnya dari perniagaan.


- Posted using BlogPress from my iPad

Isnin, Mei 28, 2012

Cuti dan Star Trek

Minggu ni anak-anak cuti dua hari, Isnin dan Selasa. Cuti yang agak panjang, cuma kami sekeluarga tak dapat ke mana-mana. Memandangkan bulan ni dah berjalan ke Jerman, jadi cuti kali ni lepak di rumah jer. Petang sabtu kami ke taman. Sempat gak aku merasa berjoging dengan kasut baru. Dapat lari 4.7km (semak Runtastic) lah juga.


Main gelongsor di DonauPark
Pagi ahad macam biasa pergi Flohmarkt. Banyak gak hasil mainan anak-anak. Tambah lagi barang-barang kat stor. Bawak balik esok banyak lah kekawan yang terima hasilnya, insya-Allah.

Pagi Isnin ni aku tak buat apa-apa. Lepas kemas rumah susun rak Star Trek aku. Tak banyak yang boleh susun, separuh masih lagi dalam kotak. Sayang nak buka. Rasa nak balik Bandar Seri Putra dan bawak balik koleksi yang aku tinggalkan kat stor. Balik Malaysia nanti, kena cari rak besarlah nampaknya. Itu belum kira koleksi yang kena catu dengan anak-anak lagi...

Koleksi Barangan Star Trek
Insya-Allah 2-3 minggu lagi sampai replika lightsaber lak...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...