BonusCoin Banner

Isnin, Januari 23, 2012

Baucer Belajar 1Malaysia


Baca reader hari ni nampak banyak blog mengenai penyalahgunaan baucer belajar 1Malaysia. Dan macam biasa, ada pihak kerajaan dan pembangkang. Apa isu baucer belajar ni? Apa kelebihannya? Apa impaknya? Adakah ini untuk meraih undi? Kekal berkuasa? Apa-apa sekalipun kita perlu rasa bersyukur dengan adanya bantuan belajar ini.

Politik di mana-mana ceruk duniapun lebih kurang sama. Masing-masing ada agenda tersendiri. Cuma aku lebih mahu agenda itu lebih kepada kemudahan rakyat di kemudian hari. Secara amnya, aku lebih suka dengan senario politik Malaysia sekarang. Kalau takde pembangkang yang kuat, takdelah bantuan seribu ringgit. Takde bantuan sekolah 500 ringgit. Takde bantuan belajar 200 ringgit dan pelbagai-bagai bantuan lagi. Jadi, dalam masa yang sama aku sangat bersyukur adanya kumpulan pembangkang.

hmmm... baucer di Malaysia... aku percaya mesti payah nak guna. Tak boleh beli buku yang dah diskaun, tak boleh beli selain buku, cuma kedai-kedai tertentu sahaja, tak boleh dapat baki, DSB. Banyak sangat cetakan halus sistem-sistem di sana. Semua ini menjadikan rakyat kebanyakkannya simpan sahaja baucer sampailah tamat tempoh.

Bagaimanapun, ini boleh menjadikan Malaysia sebuah negara berkebajikan. Rakyatnya lebih suka memberi. Insya-Allah... Kalau aku dapat baucer ini dahulu, mesti aku beli buku-buku yang selama ini kita tengok je.  Dan disebabkan buku-buku ini aku beli dengan harga yang murah atau percuma, tak delah rasa terkilan untuk memberi kepada orang lain kelak. Bukan seperti sekarang ini, semua benda aku simpan. Sampai dah jadi stor rumah aku. Sebabnya? Sayang nak bagi. Susah payah simpan duit beli. Senang-senang je nak bagi lepas baca.... hehehe....

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...