BonusCoin Banner

Ahad, Februari 05, 2012

Kekayaan

Apa yang kita tahu ialah manusia terkaya di dunia ialah Carlos Slim dari Mexico selepas En Bill Gates dan Warren Buffet mengeluarkan sebahagian harta-harta mereka kepada kebajikan. Sila semak Forbes untuk cerita selanjutnya.

Bagaimana dengan kerajaan / negara? Kerajaan mana yang terkaya di dunia? US? Eropah (tidak selepas semua hutang dan muflis)....

Amerika memang nampak macam kaya dan mempunyai kuasa ekonomi terbesar. Tetapi percayalah, US tidaklah kaya mana dengan hutang yang di tanggung sebanyak USD14.5 trilion! Bagaimana dengan UK? Gaji-gaji pekerjanya yang mewah, bayaran-bayaran pemain bola sepak yang berjuta-juta... Kerajaan UK juga mempunyai hutang tertanggung sebanyak USD9 trilion.

Selepas krisis kewangan 2008-2009, kerajaan terkaya dunia adalah:
  1. People Republic of China
    National reserves: $2,454,300,000,000
  2. Japan
    National reserves: $1,019,000,000,000
  3. Russia
    National reserves: $458,020,000,000
  4. Saudi Arabia
    National reserves: $395,467,000,000
  5. Taiwan (ROC)
    National reserves: $362,380,000,000
  6. India
    National reserves: $279,422,000,000
  7. South Korea
    National reserves: $274,220,000,000
  8. Switzerland
    National reserves: $262,000,000,000
  9. Hong Kong, China
    National reserves: $256,000,000,000
  10. Brazil
    National reserves: $255,000,000,000

    Dan bakinya di dalam Billion USD:

  11. Singapore / 203,436
  12. Germany / 189,100
  13. Thailand / 150,000
  14. Algeria / 149,000
  15. France / 140,848
  16. Italy / 133,104
  17. United States / 124,176
  18. Mexico / 100,096
  19. Iran / 96,560
  20. Malaysia / 96,100
  21. Poland / 85,232
  22. Libya / 79,000
  23. Denmark / 76,315
  24. Turkey / 71,859
  25. Indonesia / 69,730
  26. United Kingdom / 69,091
  27. Israel / 62,490
  28. Canada / 57,392
  29. Norway / 49,223
  30. Iraq / 48,779
  31. Argentina / 48,778
  32. Philippines / 47,650
  33. Sweden / 46,631
  34. United Arab Emirates / 45,000
  35. Hungary / 44,591
  36. Romania / 44,056
  37. Nigeria / 40,480
  38. Czech Republic / 40,151
  39. Australia / 39,454
  40. Lebanon / 38,600
  41. Netherlands / 38,372
  42. South Africa / 38,283
  43. Peru / 37,108
  44. Egypt / 35,223
  45. Venezuela / 31,925
  46. Ukraine / 28,837
  47. Spain / 28,195
  48. Colombia / 25,141
  49. Chile / 24,921
  50. Belgium / 24,130
Top 20... Malaysia. Cuma untuk beberapa tahun ini kerajaan telah terlebih belanja lebih USD15 billion. Kalau di teruskan lagi, Malaysia cuma tinggal 7 tahun ini terus beroperasi. Lain pula di Singapura, bagi menyelamatkan diri dari krisis kewangan dunia. Singapura telah terlebih belanja sebanyak USD 3 billion dan boleh terus terlebih belanja untuk 68 tahun akan datang.

Secara umumnya, sesebuah kerajaan boleh membuat pinjaman sehingga 100% KDNK. Dan bagi sesebuah negara yang mempunyai kekuatan industri yang besar, ia boleh pinjam sehingga 200% KDNK. Dan tidak akan di isytihar muflis sehingga pinjaman melebihi 250% KDNK. Hutang Greece hanya 113.4% KDNK dan dianggap bahaya kerana Greece bukanlah negara industri. Tetapi Singapura dan Jepun masing-masing mempunyai hutang sebanyak  113.1% dan 189.3% KDNK, dan tidak dianggap bahaya sehinggalah mencecah 200%. Dan hutang Malaysia setakat ini hanyalah 53.7% KDNK sahaja. Amerika pula berhutang sebanyak 62% KDNKnya sahaja. (Jauh lagi nak muflis)

Negara tanpa hutang langsung adalah Brunei, Liechtenstein , Palau , Nieu, dan Macau ( China ).

Aku share pasal baru kira-kira berapa nilai diri aku.... hehehe

3 ulasan:

Adzrien Shoppe berkata...

seronoknya hidup tanpa hutang... tak sabar nak tunggu habis hutang.

Iskandar Syahril Ibrahim Sukri berkata...

susah nak hidup tanpa hutang... habis je buat hutang baru, habis buat hutang baru.... hehehe

Liza @ Adzriel AB berkata...

itu le... tahun depan bulan mei habis le hutang kelisa tu tapi mata dah melilau tengok myvi, alza, vios walau pun poket tak layak ke situ lagi. adoiii..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...