BonusCoin Banner

Jumaat, Mac 02, 2012

Cerita 1 sen

Apa ada pada nilai 1sen? Rasa macam takde gunanya pun 1 sen di Malaysia. Sampaikan kerajaan ambil keputusan hapuskan je duit syiling 1 sen. Di vienna mereka masih guna syiling 1 sen, malah syiling 2 sen pun ada.




Beze dengan di Vienna ni. Nilai 1 sen amat banyak. Selain dari bagi tip, aku sudah beberapa kali terserempak orang bayar guna segenggam syiling 1 sen. Pernah dulu masa di Malaysia aku cuba bayar 5 sen guna syiling 1 sen. Orang tu siap bagitau, duit 1 sen boleh guna kat pejabat pos je. Mungkin ini salah satu sebab kita banyak buang je syiling 1 sen ni.

Apa signifikannya duit syiling 1 sen ni? Dari apa yang aku fikirkan, banyak peranan 1 sen ni dalam membangunkan masyarakat yang lebih mulia. Dalam masa tidak langsung, kita terdidik menilai sesuatu itu sehingga nilai terkecil. Bayangkan anak-anak boleh ke kedai dan beli sebiji gula-gula dengan 1 atau 2 sen. Berbanding dengan apa yang ada sekarang, anak-anak cuma campak je duit syiling 1 sen tu.

Secara tidak langsung, dari rebung lagi kita telah di didik membuang duit. Mula-mula 1 sen, selapas tu 5 sen... Malah kita hampir berjaya membuang nilai 1 ringgit pada satu ketika dahulu. Dan ini semua telah memupuk semangat ketamakan dalam masyarakat. Masing-masing mencari keuntungan, masing-masing mengejar nilai wang yang lebih besar.

- Posted using BlogPress from my iPhone

3 ulasan:

Liza @ Adzriel AB berkata...

kak liza tetap kutip kalau jumpa duit 1 sen. bagi kak liza ia sgt berharga... rezeki sedikit yg Allah beri itu sgt bermakna. Ada sediakan balang kecil untuk simpan duit syiling 1 sen. Bila penuh, simpan kat tabung haji.

Bunga Rampai berkata...

Ternyata rasa syukur manusia semakin luntur.

Banyak yang saya belajar dari tulisan ini. Terima kasih :)

Iskandar Syahril Ibrahim Sukri berkata...

Alhamdulillah... sekadar berkongsi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...