BonusCoin Banner

Isnin, November 26, 2012

Demi masa

"Demi masa, sesungguhnya manusia berada dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman & mengerjakan kebaikan serta saling berpesan (menasihati) untuk kebenaran & saling menasihati dengan kesabaran." [Al-Asr (103): 1-3]

Kita sebagai umat Islam sepatutnya menghargai masa. Kita patut lebih terdidik dengan kepentingan masa. Tapi... Apa yang sebenarnya berlaku? Negara Islam ku sendiri begitu payah menghormati dan menghargai masa.

Benarlah Al-Quran itu diturunkan sebagai panduan dan pedoman. Sebagai satu cara hidup. Kerana kita terlalu leka dalam angan-angan. Leka dengan nikmat dinia.

Sepanjang kehidupan aku di bumi Austria. Salah satu Apps musti ada ialah Qando. Apps Qando ini merupakan Apps untuk pengguna pengangkutan awam di Austria. Dari apps ini, kita boleh merancang perjalanan. Kata manusia sebelum ini "Gagal merancang merupakan perancangan untuk gagal".

Apa yang menarik Apps Qando ini ialah? Ketepatan waktu perjalanan bagi pengangkutan awam. Setakat ini, hampir 99% tepat. Kalau di sistem tulis bas sampai 9:47 malam. Tepat 9:47 terpacul bas di depan.

Hendak menjayakannya bukanlah mudah. Memerlukan komitmen oleh semua. Sudah beberapa peristiwa aku lalui, pemandu bas tidak menunggu penumpang. Kalau tunggu pun, mesti dia yakin yang perhentian seterusnya akan tiba tepat pada waktunya. Dan peristiwa-peristiwa ini telah membuatkan rakyat bertambah perihatin dengan masa. Malah rakyat lebih menghormati dan menghargai satu sama lain.

Al maklumlah, bilamana setiap unit menghormati masa. Seluruh sistem akan berlangsung dengan sempurna.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...