BonusCoin Banner

Khamis, Jun 02, 2011

Cubalah Paham

Dalam kehidupan ini aku sering kali di lontarkan dengan frasa "Cubalah Faham Perasaan Orang"... sampai aku dah naik muak dengar... Apa yang aku tidak faham?... emo aku semenjak dua menjak ni...

  • Andai kata aku tak Faham Perasaan... Akan aku halang setiap panggilan telefon. Bukan hendak menghalang, cuma hendak menunjukkan kepercayaan kita kepada mereka yang di lepaskan tanggunggjawab. Panggilan sehari sekali menunjukkan rasa ingin tahu... 3-4 jam sekali, menunjukkan kita tidak percaya... adakah aku tidak faham lagi?

  • Andai kata aku tak Faham Perasaan... Setiap kerja-kerja rumah aku lemparkan sahaja. Biarlah baju rosak di dalam mesin tidak berjemur. Biarlah baju tidak berangkat. Biarlah baju berselerak tidak berangkat.... walaupun ada beberapa yang masih bersepah... hakikatnya, ianya lebih teruk daripada sebelumnya... adakah aku tidak faham lagi?

  • Andai kata aku tak Faham Perasaan... Setiap kali kau balik dari 'outstation' akan aku biarkan sahaja keadaan rumah sepertimana yang berlaku. Tetapi kau telah membuatkan aku rasa takut dan berlari pulang cuba memperbaiki dan mengemas supaya kau tidak marah. Namun tidak pernah sekalipun kau mengucapkan terima kasih... malah setiap kali pulang, tidak pernah kau hargai. Ada sahaja tempat yang tidak puas hati. Depan berselerak, baju tidak basuh, pinggan tidak basuh, bilik tidak kemas, katil tidak siap dan setiap satu kau akan memarahi aku. Malah muka kau akan masam mencuka seolah-olah kehadiran aku menyusahkan. Sedarlah, aku juga bekerja seperti kau. Malah perkara yang sama juga berlaku kalau aku kerja luar. Setiap kepulangan aku, kau sambut dengan kerja-kerja rumah dengan alasan kau sibuk menjaga anak semasa aku kerja di luar... adakah aku tidak faham lagi?

  • Andai kata aku tak Faham Perasaan... setiap kali ahli keluarga ku menyatakan hasrat melawat ke rumah, kau akan buat muka masam mencuka. Setiap kali kehadiran aku perlu berikan sebab yang munasabah... kenapa perlu lawat? seolah-olah mereka hanya akan menyusahkan kau. Seolah-olah kehadiran mereka hendak merompak setiap harta benda kau. Namun mereka tetap datang dan cuba menagih simpati agar tidak mengecilkan hati kau. Pernahkah kau faham perasaan mereka yang tahu kehadiran kau di bilik tidur dan lebih mementingkan tidur daripada duduk bersama ahli keluarga. Cukup sekadar duduk sahaja tanpa sebarang provokasi... adakah aku tidak faham lagi?

  • Andai kata aku tidak Faham Perasaan... akan aku simpan setiap sen yang ada dan lebih berjimat cermat. Agar kelak setiap sen itu dapat membantu meringankan beban keluarga. Malah aku memilih untuk memenuhi nafsu makan, berbelanja lebih RM60 sepinggan hanya untuk bercerita yang kami pernah merasa semua restoran-restoran di Malaysia. Cukuplah sebulan sekali membazir duit dengan makanan-makanan yang lebih dari kemampuan... adakah aku tidak faham?

  • Andai kata aku tidak Faham Perasaan... tidak aku menjilat segala ludah yang telah di luah. Mengenangkan kau hanya mempunyai ibu. Tidak sanggup aku menyakiti hati seorang ibu. Tidak mahu aku mengambil kau kembali. Pergilah kau dari hidup aku, bergaullah dengan siapa yang kau mahu. Luahkan lah perasaan kau kepada suami orang lain. Kongsilah semua lagu-lagu cinta. Tidak aku pedulikan semua itu. Cuma mengenangkan nama baik keluarga dan nasib anak-anak... adakah aku tidak faham?

  • Andai kata aku tak Faham Perasaan... kau tidak menjadi suri dalam hidup aku... adakah aku tidak faham?
To be continue.......

Cubalah Faham... jangan sampai aku cakap... Ada aku kisah!

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...