BonusCoin Banner

Selasa, Januari 30, 2007

Bahagiakah perkahwinan hanya kerana cinta!!??

Barangkali kisah ini boleh menjadi renungan bagi kita, terutamanya yang ingin berumah tangga :

Alkisah, seorang pemuda miskin bernama Jamil, berasal dari Benut, Pontian. Keluarganya hanyalah keluarga sederhana. Tidaklah disebut miskin. Ayahnya sehari-hari bekerja sebagai tukang jahit dikampungnya. Karena kegigihannya, Jamil berjaya melanjutkan pelajaran hingga ke UTM walaupun dengan perbelanjaan seadanya.

Semasa semester 3 di kampus, Jamil jatuh hati pada seorang gadis bernama Ayu
Sofea, juga sama-sama kuliah di fakulti yang sama. Ayu adalah putri seorang tokoh korporat ternama di daerah Johor Bahru dan juga masih keturunan diraja. Walaupun secara ekonomi, mereka jauh berbeza,namun itu tidak menghalang keduanya untuk saling mencintai.

Ayah Ayu yang mengetahui putrinya begitu mencintai pemuda dari keturunan biasa, tak mampu mencegah gelora cinta putrinya. Maka setelah keduanya lulus, pernikahan keduanyapun diselenggarakan dengan meriah. Pesta besar-besaran diadakan untuk mengiringi nikahan. Ayah Jamil yang tak punya banyak harta, hanya dapat memberikan bantuan sumbangan pakaian,langsir,sarung bantal, yang semuanya dibuat dan dijahit sendiri khas untuk pernikahan anaknya.

Bahagiakah Ayu bersanding dengan Jamil ?

Ternyata kebahagiaan mereka tidak berlangsung lama. Tibalah saatnya malam pengantin tiba. Mereka berduapun memasuki peraduan dengan bahagia.

Namun, ketika Jamil membuka pakaiannya dan tinggal hanya memakai seluar dalam, berteriaklah Ayu dengan kuat, sebelum akhirnya pengsan tak sedarkan diri. Jamil masih dalam kebingungan dan tidak tahu kenapa isterinya histeria dan pengsan. Dilihatnya seluar dalam yang dipakai. Aduh !!!

Jamil lupa yang seluar dalam itu dijahit oleh ayahnya, dibuat dari kain bekas bungkus tepung gandum. Di tengah seluar dalam itu masih terpampang jelas tulisan,"BERAT BERSIH 25 KG".

Sudah tentu Ayu terus pengsan melihatnya. Ayu tidak dapat membayangkan seberapa besar isinya dengan berat sebegitu.

Serius sangat membacanya......???!!!

hahahahah...ha... ha... ha....!!

p/s-jgn marah...kita pun terkena...hampeh!!

Ahad, Januari 28, 2007

Hari perubahan

Alhamdulillah.... hari nie berlangsung dengan sungguh baik sekali... Pagi, Umi pergi berurut... Aku dan anak-anak ke Swimming Poll di kawasan rumah.... seronok tengok anak-anak main air di kolam. Kami sampai awal dan jadi orang pertama merasmikan kolam hari nie... kemudian baru turun ramai-ramai orang... lama gak, lepas tue kami lepak kat rumah sampai umi balik...

Photobucket - Video and Image Hosting
Pica posing di swimming pool

Photobucket - Video and Image Hosting

Photobucket - Video and Image Hosting
Nuqman dan boyanya

Photobucket - Video and Image Hosting
Pica main bunga

Photobucket - Video and Image Hosting

Photobucket - Video and Image Hosting

Photobucket - Video and Image Hosting

Photobucket - Video and Image Hosting
Gaya Nuqman

Umi balik dengan satu azam baru... kemudian kami keluar brunch dan beli beberapa majalah... salah satunya ialah Motor Trader. Belek-belek MotorTrader, boleh lak terpikat nak beli Kia Sportage.... akibatnya, kami sekeluarga keluar ke kajang, cheras dan selayang scout dan rekee KIA Sportage... hehehehe

Balik, kami singgah makan malam di Tupai-tupai... seronok dapat family dinner sekali sekala... banyak gak kami order sampai cecah RM80 ler makan satu family.... seronoknya makan kat sini sebab ada suasana hutan di dalam KL... masa abis makan ada lak merak datang ke pondok... abis lari Umi dan anak-anak...

Photobucket - Video and Image Hosting

Photobucket - Video and Image Hosting

Photobucket - Video and Image Hosting

Photobucket - Video and Image Hosting
abis dah....

Photobucket - Video and Image Hosting
merak datang kacau

Alhamdulillah, maghrib sempat kat rumah....

Sabtu, Januari 27, 2007

NIOSH Prihatin

NIOSH Prihatin... aku jadi sukarelawan bergotong royong membantu mangsa banjir di Johor... kami ke S.K Sri Pasir, Sri Medan di Batu Pahat... semua sekali dalam 40 orang... staff NIOSH cuma 12 orang sahaja selebihnya bantuan daripada peserta-peserta SHO NIOSH.

Alhamdulillah, kerja-kerja pembersihan dapat habis awal... maklumlah gotong-royong.... ramai-ramai buat, cepat habis... banyak bilik gak... dalam 7 kelas, kami bersihkan... dan mengikut makluman daripada cikgu sekolah, nie merupakan pembersihan ke dua sebab selepas pembersihan kali pertama.... Batu Pahat di landa banjir balik...

Photobucket - Video and Image Hosting

Photobucket - Video and Image Hosting

Abis membasuh sekolah kami melawat pusat pengumpulan mangsa Banjir lak... sedih wooo... tak sempat apa-apa lagi ada makcik yang bercerita sambil nangis-nangis... dan macam-macam cerita ler...

Photobucket - Video and Image Hosting

Photobucket - Video and Image Hosting

Photobucket - Video and Image Hosting

Photobucket - Video and Image Hosting

Insya-Allah... lepas nie giliran Dato' lak....

Khamis, Januari 25, 2007

Jujur

Jujur... satu topik yang sungguh menarik... semalam ada seseorang memberitahu.... dia perlu berlaku jujur dan tidak mahu berpura-pura lagi... disebabkan perlakuan jujur itulah, dia perlu bertindak demikian...

Kalau ikutkan kamus dewan, JUJUR bererti;

lurus hati, tulus, ikhlas: orang yg ~ tidak akan berani menikam dr belakang spt kau;

Tetapi adakah tindakan dan aksi kita jujur? apa yang dikatakan jujur itu?

Kadang-kadang, kita tidak tahu apa yang kita tahu... yang selalunya, kita tidak tahu, apa yang orang lain tahu.... jadi, bagaimana ita perlu jujur?

Alhamdulillah.... begitu jujurnya masyarakat yang ada di sekitar aku...

Selasa, Januari 23, 2007

Birthday Mak

Happy birthday Mak... Ingat pagi-pagi tadi nak send sms... tapi phone dah kena bar... jadi sat lagi, insya-Allah Is akan call dan wish Happy Birthday...

Hari nie macam bersemangat sikit nak bekerja... tak tahu kenapa, tetapi rasa macam dah rasa lega dan gembira sedikit... mungkin dalam beberapa hari nie aku banyak berfikir dan buat simulasi kehidupan... yang penting aku dah semakin gembira... insya-Allah....

Surf multiply dan jumpa beberapa artikel masa sambutan hari ibu yang lalu... jadi teringin rasa nak berkongsi... itu sahaja, tak lebih daripada itu....

Menilai Kembali Peranan Ibu Dalam Diri
Oleh Burhanuddin Abdul Jalal

TUGAS ibu memang berat dan sukar. Kecintaan, kasih sayang, kesabaran dan pengorbanan serta pertimbangan yang tinggi diperlukan dalam usaha membesarkan anak anak. Oleh yang demikian, Allah mencipta peranan kasih sayang yang tidak terhingga di dalam hati ibu atau bapa. Tetapi yang lebih lagi ialah hati dan perasaan ibu. Kecintaan yang mendalam inilah yang mengiringi pembesaran anak-anak. Allah memberikan rahmat kepada kita semua kerana Allah sudah mencipta dalam diri manusia ikatan dan perasaan kasih sayang terhadap anak.

Namun, mengapa ada wanita yang belum dapat menghayati tugas, tanggungjawab atau peranan sebagai ibu? Benarkah wanita kini tidak seronok lagi menjadi wanita bergelar ibu? Mengapa agaknya mempunyai anak-anak (yang ramai) tidak lagi menjadi kebanggaan?

Umumnya, ibu yang kurang berpengetahuan dan kesedaran Islam mempunyai pandangan hidup yang sempit. Ia hanya memikirkan mengenai hidup keduniaan dan tidak mengetahui kehidupan di akhirat kelak. Ia hanya mengasihi anak-anak kerana sifat semula jadi. Ia memelihara anak-anaknya kerana dengan berbuat demikian, bangsanya akan terpelihara dan apabila anak-anaknya dewasa, ia akan dijaga oleh anaknya pula. Begitulah seterusnya.

Setiap wanita Islam perlu menyedari bahawa selain mengharapkan aspek fizikal dan keduniaan, mereka perlu menanam keyakinan dan niat bahawa membesarkan anak-anak adalah atas nama Allah, beriman kepada-Nya serta keyakinan mengenai hari akhirat. Setiap ibu Muslim perlu menyedari bahawa sekiranya mendidik anak-anak dengan betul, ikhlas dan penuh keredaan, kita akan diberi ganjaran oleh Allah di akhirat kelak.

Ini bertepatan dengan maksud hadis yang diriwayatkan oleh Kanzal Ummal: "Apabila seseorang wanita mengandung, kedudukannya dapat disamakan dengan orang yang berpuasa, mengerjakan solat tahajud setiap malam, mentaati Allah dan berkorban untuknya. Tidak ada siapa yang boleh menduga ganjaran yang diperolehi daripada Allah di atas kesakitan yang dideritai ketika bersalin. Setelah anak itu dilahirkan, ia menyusukannya dan setiap titik air susu yang diminum oleh bayinya, ia mendapat ganjaran seperti ia memberi nyawa kepada seseorang. Apabila bayi berhenti menyusu (dalam tempoh tertentu) malaikat menepuk bahunya sambil berkata dengan rasa hormat dan kasih 'wahai dayang Allah, bersedialah untuk kandungan yang seterusnya' (Riwayat Kanzal Ummal).

Pada zaman moden ini, mungkin ramai ibu yang berpendapat mereka sudah tiada masa atau mempunyai anak yang ramai membebankan. Ternyata semua alasan itu adalah salah dan tidak bertepatan dengan Islam. Bagi Islam, tugas dan tanggungjawab isteri adalah untuk kesejahteraan keluarga. Tugas ibu penting kerana ia dapat memelihara anak-anak dan membentuk keperibadian wanita itu sendiri. Jaya gagal, wanita yang bertindak sebagai ibu/isteri akan disoal pada hari akhirat. Sabda Rasulullah: "Wanita sebagai isteri dan ibu adalah pelindung rumah tangga. Ia bertanggungjawab kepada rumah tangga suami. Ia bertanggungjawab mengenai semua orang dan barang-barang yang diamanahkan kepada (al-Jumaah)".

Sudah menjadi kenyataan apabila wanita atau ibu dipesongkan supaya melalaikan tugas rumah tangga untuk menyertai kegiatan di luar, membabitkan diri dalam kegiatan ekonomi, politik dan sosial, rumah tangga mereka rosak, kehidupan anak-anak bercelaru dan tidak tenteram.

Bagi negara maju, slogan 'kebebasan wanita' sudah memberikan petunjuk bahawa keadaan masyarakat amat menyedihkan dan huru-hara. Wanita mereka bebas dalam setiap aspek kehidupan dan tidak lagi menjadi wanita, ibu, isteri atau anak-anak yang setia. Perkahwinan dianggap kuno (outdated). Sebaliknya mereka suka kepada cara hidup 'berteman' yang tidak ada ikatan perkahwinan. Akibatnya, anak yang lahir daripada sistem ini menjadi liar. Seluruh binaan masyarakat reput dan hancur.

Sehubungan itu, Rasulullah menjelaskan, jika wanita muslim melakukan tugas tabii dan sosial yang betul, mereka akan ditempatkan di syurga bersamanya. Ini jelas menunjukkan bahawa kemuncak kejayaan wanita ialah pelaksanaan tugas tabii dan rumah tangga yang dihargai Allah.

Ini disabdakan oleh Rasulullah: "Wanita yang tinggal di dalam rumah untuk memelihara anak akan menyertai saya di syurga" (Riwayat Kanzal Ummal).

Syurga itu terletak di bawah tapak kaki ibu. Untuk semua wanita yang bergelar ibu, Selamat Menyambut Hari Ibu.

Isnin, Januari 22, 2007

Apa nak jadi

Kadang-kadang kita merancang... kadang-kadang kita bersabar... dan kadang-kadang kita bergembira... dan kedang-kadang kita juga terluka... kadang-kadang juga kita tercabar... kadang-kadang kita terlupa....

ntah ler... apa nak jadi dengan aku... terus terang aku bagitau, yang aku terluka dan putus asa. Aku sudah boleh buat keputusan yang tak sepatutnya aku buat. Aku sudah abis punca. Dan aku juga sudah bertekad... insya-Allah keputusan tidak selalu berpihak disebelah yang kita mahukan, tetapi mungkin keputusan itu boleh menenangkan fikiran dan ketakutan.

Apa keputusan yang aku buat nie? banyak sangat ke effect dia dalam hidup aku? dalam kerja aku? dalam keluarga aku?

Insya-Allah.... doakan kesejateraan dan kebahagiaan aku...

Sabtu, Januari 20, 2007

Maal Hijrah

Selamat Menyambut Maal Hijrah 1428.

Semalam aku sempat menyambut di surau Vista. Sampai dalam jam 7 petang, Ustaz dah mula memberi tazkirah. Kebelakangan ini memang aku kurang memberi tumpuan dalam mendengar tazkirah-tazkirah... fikiran aku sentiasa melayang-layang... Alhamdulillah, aku dapat satu cerita yang sungguh menarik semalam, yang mana ceritanya lebih kurang begini:

Pada zaman Nabi Musa a.s., ada suatu hari, baginda berjalan-jalan dan telah didatangi oleh orang kaya. Bertanya orang kaya "Wahai nabi Allah, bagaimanakan aku mahu mengurangkan rezeki yang diberi oleh Allah?". Jawab nabi Musa a.s "Cuba kamu berhenti bersyukur. Nescaya Allah akan mengurangkan rezeki kamu". Kemudian menjawab orang kaya tersebut "Bagaimana aku boleh berhenti bersyukur? Sedangkan itu merupakan tanggungjawab yang perlu aku laksanakan
terhadap sebarang rezeki yang aku terima". Dan dalam pada itu, rezeki orang kaya
itu terus bertambah.... kemudian Nabi Musa a.s. berjalan lagi... kali ini baginda di datangi dengan seorang yang amat daif, kurus dan miskin. Bertanya orang miskin ini "Wahai Nabi Allah, Bagaimana boleh aku hidup senang dan kaya?". Berkata Nabi Musa a.s. "Cuba kamu bersyukur". Berkata kembali orang miskin itu "Bagaimana aku boleh bersyukur? Tidak nampakkah kamu betapa kurus dan kotornya diri aku ini?" dan tiba-tiba datang satu angin dan menerbangkan pakaian daun orang miskin ini sehinggakan dia tidak memiliki apa-apa lagi.....

Lebih kurang begitulah cerita ustaz... kemudian ustaz menyambung.... semua yang berada di muka bumi ini (baik makan, harta, kecantikan, usia, malu, marah, dsb) adalah bersifat sementara... manakala semua yang ada di akhirat adalah kekal... Insya-Allah...

Jumaat, Januari 19, 2007

Prejudis

Minggu lepas dalam bersembang bersama kawan-kawan kami bercakap mengenai prejudis.... aku sebenarnya tak pernah tahu apa maksud prejudis... sampailah ada seorang hamba Allah tue bagitau... Sepahaman aku ia berlawanan dengan maksud Usnuzon. Dan paling mudah prejudis bersangka tidak baik dan usnuzon bersangka baik.

Sepanjang kehidupan aku, Insya-Allah aku cuba mengamalkan sifat usnuzon nie... tetapi aku nie satu sifat yang pelik sikit... daripada kecik lagi aku tidak suka bersama-sama orang orang atau kumpulan lain. Aku cuba jadikan diri aku lain daripada yang lain. Jadi aku sering ada pemahaman yang berbeza daripada orang lain. Malah minat dan kecenderungan aku pun begitu. aling senang nak bagi contoh ialah antara aku dan adik-adik aku, aku seboleh-bolehnya cuba suka makan atau buat perkara-perkara yang adik-adik aku tak suka buat. Aku memang suka buat benda yang bertentangan.

Dan dalam pergaulan dan perbualan seharian... aku sentiasa bagi pandangan di sudut yang berbeza... kalau semua kata boleh buat, aku kata tak boleh buat... kalau semua kata tak boleh buat, aku akan kata boleh buat... itu sebab kawan-kawan akan komplen, susah nak paham aku nie...

Dan kadang-kadang juga apa yang kita buat.... akan memberi perspektif yang berbeza dari segi banyak sudut...

Khamis, Januari 18, 2007

Happy Birthday

Photobucket - Birthday Kek Is

Selamat Hari Ulang tahun Iskandar.... Alhamdulillah.... ingat juga Umi dan anak-anak... Tahun nie macam biasa, Mak dapat wish dulu kemudian Alya dan yang ke tiga baru Abah wish... Insya-Allah tahun ini dapat membawa sedikit perubahan dalam hidup kami sekeluarga.

Hari nie, aku agak sibuk di pejabat. Separuh hari aku kena bagi training pengenalan ISO dan Fail Meja kepada kakitangan-kakitangan baru NIOSH. Petang lak ada kes lagi... siap ada dua kes lagi, tapi aku cuma mampu handle satu jer buat masa ini. Kepala aku dah tak larat nak berfikir banyak perkara. Sudah kurang sedikit keseronokan aku bekerja. Daya tumpuan sudah banyak berkurangan.

Dan hari ini juga azam aku untuk 3 tahun dulu akhirnya tercapai... Aku dapat bagun subuh dan berjemaah di surau... sebelum nie cuma dengar azan jer, kemudian bila dah selesa baru aku bangun.... Alhamdulillah....

Rabu, Januari 17, 2007

8C SEBAB SUAMI BENCI ISTERI

8C SEBAB SUAMI BENCI ISTERI
dari Dr Fadillah Kamsah
  1. C1. CABAR
    Lelaki mempunyai ego mereka tersendiri. Jadi mereka tidak suka dicabar terutama sekali oleh wanita. Wanita perlu tahu batas tindakan mereka agar lelaki tidak rasa tercabar. Isteri kalau bergaduh dengan suami mulalah kata "Kalau awak berani cubalah cari perempuan lain! Dr Fadillah kata JGN CABAR SUAMI... nanti suami buat betul-betul isteri juga yg putih mata...
  2. C2. CABUL
    Cabul ni bermaksud keji dari segi perangai sehingga seseorang wanita itu langsung tidak malu. Misalnya bergaul bebas dgn lelaki yang bukan muhrim tanpa menghirau batas pergaulan. Juga perbuatan & kata2 isteri yang tak sopan (isteri hilang sifat malu) seperti keluarkan kata2 yg tidak baik pada mertua...
  3. C3. CELUPAR
    Wanita yg cantik akan kelihatan hodoh jika mulutnya celupar.Celupar lebih kurang cabul juga. Isteri selalu cakap yang tidak manis, selalu terlepas cakap pada suami sehingga membuat suami jauh hati.
  4. C4. COMOT
    Terdapat wanita yg cantik tetapi comot. Comot ini samada melibatkan wajah wanita itu, penampilannya yg selekeh,kerja yg dilakukan serta tindak-tanduknya. Contohnya, isteri bila nak keluar rumah baru nak bersolek dan comel tapi kat rumah comot. Suami pula di tempat kerja asyik pulak nampak yg comel2 aje... Ada isteri kata - mekap untuk suami, tapi kat rumah tak praktik pun.
  5. C5. CEMBURU
    Cemburu perlu dalam sesuatu hubungan.Tetapi wanita yg terlampau cemburu hingga pasangannya merasa terkongkong akan membawa padah kepada perhubungan mereka. Ini membuatkan lelaki akan rasa diri mereka tidak dipercayai. Suami lemas kalau isteri cemburu berlebih-lebihan... sikit2 dok telefon suami kat tempat kerja. Suami baru balik kerja dah kita tanya macam-macam. Suami balik lewat overtime dah syak yg bukan2...
  6. C6. CEREWET
    Kata ulama hati wanita terletak pada mulutnya. Oleh itu wanita perlu mengawal percakapannya. Suami tak suka bila isteri cerewet tak bertempat. Contohnya kalau suami bawa makan luar, isteri nak tempat yang class2 aje. Restoran nak ada air-cond aje.
  7. C7. CINCAI
    Buat kerja rumah cincai, masak cincai, kemas rumah cincai, jaga anak cincai. Dr Fadillah kata suami paling benci bila isteri cincai jaga anak... anak dah masuk longkang tapi mak dok lepak depan tv lagi....
  8. C8 CUAI
    Kebiasaan lelaki tidak suka jika pasangannya cuai terutama apabila ia melibatkan masa. Misalnya apabila suami menetapkan keluar jam 3 tetapi pada masa yg ditetapkan isteri masih sibuk bersiap,bersolek, mengemas.Ini akan membuatkan mereka benci kerana situasi sebegini.

8C ini lambang keperibadian muslimah yang lemah akhlaknya. Berpelajaran tinggi belum tentu tinggi akhlaknya. Tapi kita insan yg mudah lupa & lalai... ada masa2 tertentu, mungkin juga kerana sifat suami & keadaan sekeliling yang buat kita mempunyai salah satu ciri2 8C tu. Renungkanlah.....

Isnin, Januari 15, 2007

19 KEISTIMEWAAN WANITA & 6 WANITA MALANG

  1. Doa wanita itu lebih makbul daripada lelaki kerana sifat penyayang yang lebih kuat daripada lelaki. Ketika ditanya kepada Rasulullah SAW akan hal tersebut, jawab baginda, " Ibu lebih penyayang daripada bapa dan doa orang yang penyayang tidak akan sia-sia."
  2. Wanita yang solehah (baik) itu lebih baik daripada 1000 lelaki yang soleh.
  3. Barangsiapa yang menggembirakan anak perempuannya, darjatnya seumpama orang yang sentiasa menangis kerana takutkan Allah .Dan orang yang takutkan Allah SWT akan diharamkan api neraka ke atas tubuhnya.
  4. Wanita yang tinggal bersama anak-anaknya akan tinggal bersama aku (Rasulullah SAW) di dalam syurga.
  5. Barangsiapa membawa hadiah (barang makanan dari pasar ke rumah lalu diberikan kepada keluarganya) maka pahalanya seperti melakukan amalan bersedekah. Hendaklah mendahulukan anak perempuan daripada anak lelaki. Maka barangsiapa yang menyukakan anak perempuan seolah-olah dia memerdekakan anak Nabi Ismail.
  6. Syurga itu di bawah telapak kaki ibu.
  7. Barangsiapa mempunyai tiga anak perempuan atau tiga saudara perempuan atau dua anak perempuan atau dua saudara perempuan lalu dia bersikap ihsan dalam pergaulan dengan mereka dan mendidik mereka dengan penuh rasa takwa serta sikap bertanggungjawab, maka baginya adalah syurga.
  8. Apabila memanggil akan dirimu dua orang ibu bapamu, maka jawablah panggilan ibumu terlebih dahulu.
  9. Daripada Aisyah r.a." Barangsiapa yang diuji dengan sesuatu daripada anak-anak perempuannya lalu dia berbuat baik kepada mereka, maka mereka akan menjadi penghalang baginya daripada api neraka.
  10. Wanita yang taat berkhidmat kepada suaminya akan tertutuplah pintu-pintu neraka dan terbuka pintu-pintu syurga. Masuklah dari mana-mana pun pintu yang dia kehendaki dengan tidak dihisab.
  11. Wanita yang taat pada suaminya, maka semua ikan-ikan di laut, burung di udara, malaikat di langit, matahari dan bulan semua beristighfar baginya selama mana dia taat kepada suaminya serta menjaga solat dan puasanya.
  12. Aisyah r.a berkata, "Aku bertanya kepada Rasulullah, siapakah yang lebih besar haknya terhadap wanita?" Jawab Rasulullah SAW "Suaminya." " Siapa pula berhak terhadap lelaki?" Jawab Rasulullah SAW, "Ibunya."
  13. Perempuan apabila sembahyang lima waktu, puasa di bulan Ramadhan, memelihara kehormatannya serta kepada suaminya, masuklah dia dari pintu syurga mana sahaja yang dikehendaki.
  14. Tiap perempuan yang menolong suaminya dalam urusan agama, maka Allah SWT memasukkan dia ke dalam syurga terlebih dahulu daripada suaminya (10,000 tahun).
  15. Apabila seseorang perempuan mengandung janin dalam rahimnya,maka beristighfarlah para malaikat untuknya. Allah SWT mencatatkan baginya setiap hari dengan 1,000 kebajikan dan menghapuskan darinya 1,000 kejahatan.
  16. Apabila seseorang perempuan mulai sakit hendak bersalin, maka Allah SWT mencatatkan baginya pahala orang yang berjihad pada jalan Allah.
  17. Apabila seseorang perempuan melahirkan anak, keluarlah dia dari dosa-dosa seperti keadaan ibunya melahirkannya.
  18. Apabila telah lahir anak lalu disusui, maka bagi ibu itu setiap satu tegukan daripada susunya diberi satu kebajikan.
  19. Apabila semalaman seorang ibu tidak tidur dan memelihara anaknya yang sakit, maka Allah SWT memberinya pahala seperti memerdekakan 70 orang hamba dengan ikhlas untuk membela agama Allah SWT.

6 JENIS WANITA MALANG

Jangan engkau kahwini wanita yang enam, jangan yang Ananah, yang Mananah, dan yang Hananah, dan jangan engkau kahwini yang Hadaqah, yang Baraqah dan yang Syadaqah.

  1. Wanita Ananah:banyak mengeluh dan mengadu dan tiap saat memperalatkan sakit atau buat-buat sakit.
  2. Wanita Mananah:suka membangkit-bangkit terhadap suami. Wanita ini sering menyatakan, Aku membuat itu keranamu.
  3. Wanita Hananah: menyatakan kasih sayangnya kepada suaminya yang lain, yang dikahwininya sebelum ini atau kepada anaknya dari suami yang lain.
  4. Wanita Hadaqah: melemparkan pandangan dan matanya pada tiap sesuatu, lalu menyatakan keinginannya untuk memiliki barang itu dan memaksa suaminya untuk membelinya.
  5. Wanita Baraqah: ada 2 makna, pertama yang sepanjang hari mengilatkan dan menghias mukanya, kedua dia marah ketika makan dan tidak mahu makan kecuali sendirian dan diasingkannya bahagianya.
  6. Wanita Syadaqah: banyak cakap tidak menentu lagi bising.

Dicatat oleh Imam Al-Ghazalli.

Keluarga

Sebelum solat Maghrib hari nie, aku lepak dengar radio.... bukak era, ada info solat.... dan selepas tus ada diselitkan dengan sedikit nasihat dan petua berumah-tangga daripada Dato' Dr. Fadilah Kamsah.

Antara nasihat dia ialah : di dalam hidup berpasangan, kita kena sentiasa bersabar. Allah akan cuba menguji dengan pelbagai cara terhadap pasangan. Sejak Adam dan Hawa di jadikan, Allah telah uji.... jadi kena banyak bersabar... Insya-Allah...

Itulah antara maksud yang aku paham dan dapat tangkap..... memang benar katanya... hidup berpasangan nie, banyak ganjaran dan pahala yang disediakan oleh Allah swt. Baik di dunia atau di akhirat kelak. Memang kita kena banyak bersabar...

Cerita Hujung Minggu

Alhamdulillah, hujung minggu lalu berjalan dengan lancar... 11hb - 15hb Januari 2007, Umi bertugas luar di Tanjung Kling, Melaka. Ada bengkel hala tuju AELB kalau tak silap. Jadi, tinggallah abah menguruskan anak-anak. Kalu umi dapat bilik single, mau kami semua tido kat Melaka....

Hari Jumaat, macam biasa.... malam Pica jumpa sarung tangan baby. Kemaruk sangat nak pakai... mungkin sebab kat rumah Mak Ros ada baby Irfan dan pakai sarung tangan. Itu yang menyebabkan Pica beriya-iya nak pakai sarung tangan gak...

Photobucket - Video and Image Hosting
Pica kemaruk nak pakai sarung tangan baby

Photobucket - Video and Image Hosting
Nuqman dan Pica posing

Photobucket - Video and Image Hosting
Nuqman dan Pica posing

Sabtu pagi kami ke swimming pool. Lama tak bawak anak-anak ke swimming pool. Ramai gak penduduk turun pagi-pagi nie... Main air tak lama sebab Pica beriya-iya ajak ke kedai. Sampai kedai, belum bukak.... kami terus balik rumah dan bersiap keluar makan sarapan di kedai mamak.

Photobucket - Video and Image Hosting
Nuqman di kolam renang

Photobucket - Video and Image Hosting
Nuqman dan kapal

Photobucket - Video and Image Hosting
Pica main bola

Hmm...... Nuqman dan Pica dah tak boleh makan sekeping roti lagi.... dah tak cukup... besar dah anak-anak kami. Lepas makan, beli ais-krem dan jalan-jalan tengok rumah baru... Insya-Allah jika ada rezeki, kami sekeluarga akan menginap di tempat baru.... amin.....

Photobucket - Video and Image Hosting
Nuqman makan roti canai

Photobucket - Video and Image Hosting
Pica makan roti canai

Petang Ahad tak de perancangan ke mana-mana. Sebenarnya, aku hendak sangat bawa anak-anak ke KLCC. Main kat padang di KLCC dan lepas tue boleh main air sekali. Dan kalau sempat, boleh kami melawat pameran MOSTI sains dan Islam. Relaks kat rumah lepas sarapan (heavy gak) budak-budak terus tido depan TV.... dekat jam 5 petang baru bangun... Kami keluar ke Tasik Cempaka, Bandar Baru Bangi.... Adalah dalam sejam lebih berjalan-jalan. Dari parkir kereta ke taman dekat 700 meter kami berjalan... balik jalan kaki sambil makan ais-krem.

Malam, kami cuma makan McDonalds.... malas nak pikir apa nak di makan...

Photobucket - Video and Image Hosting
Pica di Taman

Photobucket - Video and Image Hosting
Nuqman di Taman

Photobucket - Video and Image Hosting
Pica atas gelongsor

Photobucket - Video and Image Hosting
Nuqman dan Pica makan ais-krem

Photobucket - Video and Image Hosting
Pica makan ais-krem

Photobucket - Video and Image Hosting
Pica dan Nuqman nak tido

Begitulah serba sedikit apa yang berlaku hujung minggu lalu.... seronok dan gembira... tapi cuma kami bertiga sahaja... Apalah agaknya yang aku boleh buat kalau takde anak-anak... mesti bosan hidup aku....

Jumaat, Januari 12, 2007

The Strength of a Man

Kehebatan seorang lelaki.... yang aku harap-harapkan.... hehehe, insya-Allah

The strength of a man isn't seen in the width of his shoulders.
It's seen in the width of his arms that circle you.

********

The strength of a man isn't in the deep tone of his voice.
It's in the gentle words he whispers.

********

The strength of a man isn't how many buddies he has.
It's how good a buddy he is with his kids.

********

The strength of a man isn't in how respected he is at work.
It's in how respected he is at home.

********

The strength of a man isn't in how hard he hits.
It's in how tender he touches.

********

The strength of a man isn't in the hair on his chest.
It's in his Heart... that lies within his chest.

********

The strength of a man isn't how many women he's loved.
It's in how he can be true to one woman.

********

The strength of a man isn't in the weight he can lift.
It's in the burdens he can carry....

Itulah serba sedikit mengenai lelaki yang di pahami...

True Love

Baca dari FunLok. Memang aku akui.... kadang-kadang, kita tidak sedar semua ini. Apa yang aku harapkan ialah adanya seseorang yang dapat memberi/sedekah Al-Fatihah buat jasad kita kelak...., Insya-Allah

This is what True Love is all about:

It was a busy morning, approximately 8:30 a.m., when an elderly gentleman in
his 80's, arrived to have stitches removed from his thumb. He stated that he was
in a hurry as he had an appointment at 9:00 am.

I took his vital signs and had him take a seat, knowing it would be over an
hour before someone would to able to see him. I saw him look at his watch and
decided, since I was not busy with another patient, I would evaluate his wound.

On exam, it was well healed, so I talked to one of the doctors, got the
needed supplies to remove his sutures and redress his wound.

While taking care of his wound, we began to engage in conversation. I asked
him if he had another doctor's appointment this morning, as he was in such a
hurry. The gentleman told me no, that he needed to go to the nursing home to eat
breakfast with his wife.

I then inquired as to her health. He told me that she had been there for a
while and that she was a victim of Alzheimer' s Disease. As we talked, I asked
if she would be upset if he was a bit late. He replied that she no longer knew
who he was, that she had not recognized him in five years now.

I was surprised, and asked him, "And you still go every morning, even though
she doesn't know who you are?" He smiled as he patted my hand and said, "She
doesn't know me, but I still know who she is." I had to hold back tears as he
left, I had goose bumps on my arm, and thought, "That is the kind of love I want
in my life."

True love is neither physical, nor romantic. True love is an acceptance of
all that is, has been, will be, and will not be. With all the jokes and fun that
are in e-mails, sometimes there are some that come along that have an important
message, and this is one of those kind. Just had to share it with you all.

Khamis, Januari 11, 2007

Orang2 yang didoakan oleh Malaikat

Orang - orang yang Didoakan oleh Malaikat
Oleh : Syaikh Dr. Fadhl Ilahi

Allah SWT berfirman, "Sebenarnya (malaikat - malaikat itu) adalah hamba - hamba yangd imuliakan, mereka tidak mendahului-Nya dengan perkataan dan mereka mengerjakan perintah - perintah-Nya. Allah mengetahui segala sesuatu yang dihadapan mereka dan yang dibelakang mereka, dan mereka tidak memberikan syafa'at melainkan kepada orang - orang yang diridhai Allah, dan mereka selalu berhati - hati karena takut kepada-Nya" (QS Al Anbiyaa' 26-28)

Inilah orang - orang yang didoakan oleh para malaikat :

Orang yang tidur dalam keadaan bersuci . Imam Ibnu Hibban meriwayatkan dari Abdullah bin Umar ra., bahwa Rasulullah SAW bersabda, "Barangsiapa yang tidur dalam keadaan suci, maka malaikat akan bersamanya di dalam pakaiannya. Dia tidak akan bangun hingga malaikat berdoa 'Ya Allah, ampunilah hambamu si fulan karena tidur dalam keadaan suci'" (hadits ini dishahihkan oleh Syaikh Al Albani dalam Shahih At Targhib wat Tarhib I/37)

Orang yang duduk menunggu shalat. Imam Muslim meriwayatkan dari Abu Hurairah ra., bahwa Rasulullah SAW bersabda, "Tidaklah salah seorang diantara kalian yang duduk menunggu shalat, selama ia berada dalam keadaan suci, kecuali para malaikat akan mendoakannya 'Ya Allah, ampunilah ia. Ya Allah sayangilah ia'" (Shahih Muslim no. 469)

Orang - orang yang berada di shaf bagian depan di dalam shalat. Imam Abu Dawud (dan Ibnu Khuzaimah) dari Barra' bin 'Azib ra., bahwa Rasulullah SAW bersabda, "Sesungguhnya Allah dan para malaikat-Nya bershalawat kepada (orang - orang) yang berada pada shaf - shaf terdepan" (hadits ini dishahihkan oleh Syaikh Al Albani dalam Shahih Sunan Abi Dawud I/130) ·

Orang-orang yang menyambung shaf (tidak membiarkan sebuah kekosongan di dalam shaf). Para Imam yaitu Ahmad, Ibnu Majah, Ibnu Khuzaimah, Ibnu Hibban dan Al Hakim meriwayatkan dari Aisyah ra., bahwa Rasulullah SAW bersabda, "Sesungguhnya Allah dan para malaikat selalub ershalawat kepada orang - orang yang menyambung shaf - shaf" (hadits inid ishahihkan oleh Syaikh Al Albani dalam Shahih At Targhib wat Tarhib I/272) · ·

Para malaikat menucapkan 'Amin' ketika seorang Imam selesai membaca Al Fatihah. Imam Bukhari meriwayatkan dari Abu Hurairah ra., bahwa Rasulullah SAW bersabda, "Jika seorang Imam membaca' ghairil maghdhuubi 'alaihim waladh dhaalinn', maka ucapkanlah oleh kalian' aamiin', karena barangsiapa ucapannya itu bertepatan dengan ucapan malaikat, maka ia akan diampuni dosanya yang masa lalu" (Shahih Bukhari no. 782) · ·

Orang yang duduk di tempat shalatnya setelah melakukan shalat. Imam Ahmad meriwayatkan dari Abu Hurairah, bahwa Rasulullah SAW bersabda, " Para malaikat akan selalu bershalawat kepada salah satu diantara kalian selama ia ada di dalam tempat shalat dimana ia melakukan shalat, selama ia belum batal wudhunya, (para malaikat) berkata, 'Ya Allah ampunilah dan sayangilah ia'" (Al Musnad no. 8106, Syaikh Ahmad Syakir menshahihkan hadits ini) · ·

Orang - orang yang melakukan shalat shubuh dan 'ashar secara berjama'ah. Imam Ahmad meriwayatkan dari Abu Hurairah ra., bahwa Rasulullah SAW bersabda, " Para malaikat berkumpul pada saat shalat shubuh lalu para malaikat ( yang menyertai hamba) pada malam hari (yang sudah bertugas malam hari hingga shubuh) naik (ke langit), dan malaikat pada siang hari tetap tinggal. Kemudian mereka berkumpul lagi pada waktu shalat' ashar dan malaikat yang ditugaskan pada siang hari (hingga shalat 'ashar) naik (ke langit) sedangkan malaikat yang bertugas pada malam hari tetap tinggal, lalu Allah bertanya kepada mereka, 'Bagaimana kalian meninggalkan hambaku ?', mereka menjawab, 'Kami datang sedangkan mereka sedang melakukan shalat dan kami tinggalkan mereka sedangkan mereka sedang melakukan shalat, maka ampunilahm ereka pada hari kiamat'" (Al Musnad no. 9140, hadits ini dishahihkan olehS yaikh Ahmad Syakir) · ·

Orang yang mendoakan saudaranya tanpa sepengetahuan orang yang didoakan. Diriwayatkan oleh Imam Muslim dari Ummud Darda' ra., bahwasanya Rasulullah SAW bersabda, "Doa seorang muslim untuk saudaranya yang dilakukan tanpa sepengetahuan orang yang didoakannya adalah doa yang akan dikabulkan. Pada kepalanya ada seorang malaikat yang menjadi wakil baginya, setiap kali dia berdoa untuk saudaranya dengan sebuah kebaikan, maka malaikat tersebut berkata 'aamiin dan engkaupun mendapatkan apa yang ia dapatkan'" (Shahih Muslim no. 2733)

Orang - orang yang berinfak. Imam Bukhari dan Imam Muslim meriwayatkan dari Abu Hurairah ra., bahwa Rasulullah SAW bersabda, "Tidak satu hari pun dimana pagi harinya seorang hamba ada padanya kecuali 2 malaikat turun kepadanya, salah satu diantara keduanya berkata, 'Ya Allah, berikanlah ganti bagi orang yang berinfak'. Dan lainnya berkata, 'Ya Allah, hancurkanlah harta orang yang pelit' (Shahih Bukhari no. 1442 dan Shahih Muslim no. 1010)

Orang yang makan sahur. Imam Ibnu Hibban dan Imam Ath Thabrani, meriwayatkan dari Abdullah bin Umar ra., bahwa Rasulullah SAW bersabda, "Sesungguhnya Allah dan para malaikat-Nya bershalawat kepada orang - orang yang makan sahur" (hadits ini dishahihkan oleh Syaikh Al Albani dalamS hahih At Targhiib wat Tarhiib I/519)

Orang yang menjenguk orang sakit . Imam Ahmad meriwayatkan dari 'Ali bin Abi Thalib ra., bahwa Rasulullah SAW bersabda, "Tidaklah seorang mukmin menjenguk saudaranya kecuali Allah akan mengutus 70.000 malaikat untuknya yang akan bershalawat kepadanya di waktu siang kapan saja hingga sore dan di waktu malam kapan saja hingga shubuh" (Al Musnad no. 754, Syaikh Ahmad Syakir berkomentar, "Sanadnya shahih")

Seseorang yang mengajarkan kebaikan kepada orang lain. Diriwayatkan oleh Imam Tirmidzi dari Abu Umamah Al Bahily ra., bahwa Rasulullah SAW bersabda, "Keutamaan seorang alim atas seorang ahli ibadah bagaikan keutamaanku atass eorang yang paling rendah diantara kalian. Sesungguhnya penghuni langit dan bumi, bahkan semut yang di dalam lubangnya dan bahkan ikan, semuanya bershalawat kepada orang yang mengajarkan kebaikan kepada orang lain" (dishahihkan oleh Syaikh Al Albani dalam Kitab Shahih At Tirmidzi II/343)

Rabu, Januari 10, 2007

The Fresh Fish Lesson

The Japanese have always loved fresh fish. But the waters close to Japan have not held many fish for decades. So to feed the Japanese population, fishing boats got bigger and went farther than ever. The farther the fishermen went, the longer it took to bring in the fish. If the return trip took more than a few days, the fish were not fresh. The Japanese did not like the taste.

To solve this problem, fishing companies installed freezers on their boats. They would catch the fish and freeze them at sea. Freezers allowed the boats to go farther and stay longer. However, the Japanese could taste the difference between fresh and frozen and they did not like frozen fish.

The frozen fish brought a lower price. So fishing companies installed fish tanks. They would catch the fish and stuff them in the tanks, fin to fin. After a little thrashing around, the fish stopped moving. They were tired and dull, but alive. Unfortunately, the Japanese could still taste the difference. Because the fish did not move for days, they lost their fresh-fish taste. The Japanese preferred the lively taste of fresh fish, not sluggish fish.

So how did Japanese fishing companies solve this problem? How do they get fresh-tasting fish to Japan ? If you were consulting the fish industry,

what would you recommend?

How Japanese Fish Stay Fresh:

To keep the fish tasting fresh, the Japanese fishing companies still put the fish in the tanks. But now they add a small shark to each tank. The shark eats a few fish, but most of the fish arrive in a very lively state.

The fish are challenged.

IMPORTANT LESSON

Have you realized that some of us are also living in a pond but most of the time tired & dull? So we need a SHARK in our life to keep us awake and moving. Basically in our lives, sharks are new challenges to keep us active and taste better.....

The more intelligent, persistent and competent you are, the more you enjoy a challenge. If your challenges are the correct size, and if you are steadily conquering those challenges, you are Conqueror. You think of your challenges and get energized. You are excited to try new solutions. You have fun and you are alive!

Selasa, Januari 09, 2007

Asalnya 4 Buah Sungai Di Syurga

Bersabda Nabi s.a.w : "Semasa aku Isra' dan naik ke langit yang tinggi, Malaikat Jibrail a.s telah memberi kesempatan kepada aku untuk melihat ke dalam semua Syurga Allah. Aku lihat di dalamnya terdapat (4) empat buah sungai yang besar-besar dan airnya bermacam-macam. Ada airnya dari susu, ada airnya dari arak tetapi tidak memabukkan, ada airnya dari madu dan ada airnya yg tidak masin."

Sesungguhnya keadaan ini samalah seperti firman Allah di dalam al-Qur'an :
"Didalam Syurga itu ada sungai yg airnya tidak masin. Ada sungai yg airnya dari susu dan tidak pernah berubah rasanya. Ada sungai dari arak yg lazat bagi yg meminumnya dan ada sungai dari madu pilihan".

Aku bertanya kepada Jibrail a.s : "Wahai Jibrail a.s, dari manakah asalnya sungai2 ini dan ke manakah akhirnya?"

Jibrail a.s menjawab : " Ya Rasulullah SAW, aku hanya tahu ia mengalir ke dalam Telaga al-Kaustsar, asalnya tidak aku ketahui."

Aku pun memohon petunjuk Allah lalu muncullah seorang Malaikat dengan memberi salam. Setelah aku menjawab salamnya, dia munyuruh aku memejamkan mataku. Lalu, aku pejamkan. Apabila aku bukakan mataku semula, aku berada dekat sepohon pokok yg besar. Aku lihat ada sebuah kubah yg amat besar diperbuat dari permata yg putih berkilauan manakala pintu-pintunya dari jakut hijau dan kunci-kuncinya dari emas. Dan, aku lihat mengalir empat batang sungai dari bawahnya. Aku mahu kembali tetapi ditahan oleh Malaikat dengan bertanya:

"Tidakkah engkau ingin melihat di dalamnya?"

Aku pun bertanya: "Bagaimana dapat aku masuk sedangkan pintunya berkunci? Dimanakah kuncinya"

Jawab Malaikat itu:"Kuncinya di dalam tanganmu"

Tanyaku : "Dimana?"

Jawabnya: "Cukuplah engkau ucapkan Bismillahir rahmaanir rahiim". Lalu, aku ucapkan dan pintu itu pun terbuka dengan sendirinya dan aku pun masuk ke dalamnya. Sungguh amat menakjubkan ciptaan Allah azza wajalla, sungai-sungai itu memancutkan airnya dari (4) empat buah liang yg besar-besar.

Melihat aku mahu keluar, Malaikat itu bertanya lagi kepadaku: "Apakah engkau sudah cukup puas melihat permandangan ini? Sesungguhnya masih ada yg engkau belum lihat. Cubalah engkau perhatikan sekali lagi dengan baik2, dari apakah sungai2 itu memancutkan airnya". Lalu, aku perhatikan sekali lagi. Aku lihat terdapat kalimah Bismillahir rahmaanir rahiim diantara (4) empat batang tiangnya. Dari huruf mim perkataan Bismillah, keluar air sungai tawar. Dari lubang huruf ha' perkataan Allah, keluar air sungai susu. Dari lubang huruf min perkataan Arrahmaan, keluar air sungai arak. Dan, dari lubang huruf mim perkataan Arrahiim, keluar air sungai madu.

Demikianlah asalnya (4) empat buah sungai di dalam syurga. Dari itu, barangsiapa dari umatku yang membaca Bismillahir rahmaanir rahiim, pasti akan dapat minum air sungai ini di akhirat kelak.

Rabu, Januari 03, 2007

Rezeki 2007

Alhamdulillah.... masuk kerja awal tahun ini aku dapat berita gembira sikit.... antara target dan cita-cita boleh ler tercapai. Masuk kerja hari nie dengan unit dan tanggungjawab yang besar. Sekarang kami kena buat kerja-kerja pentadbiran lak. Pagi-pagi lagi aku dah dilantik sebagai salah seorang consultant NIOSH Certification. Ada petanda-petanda baik untuk tahun 2007 nie... Insya-Allah

Tahun ini juga aku dah cuba berubah kepada yang lebih positif. teringat kata-kata bos iaitu "jangan cari kelemahan, gunakan kelebihan" banyak yang boleh kau kupas. Malah aku selama ini cukup cekap mencari kelemahan orang lain. Insya-Allah aku cuba perbaiki dan cuba gunakan kelebihan lak.... Insya-Allah
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...